Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Viktor94

Plasta skrov

Rekommendera Poster

Har köpt en cresent 495 som jag ska renovera och till att börja med så är det ett hål/ tryckskada i skrovet som ska plastat igen. Har aldrig plastat något förut så är det någon som har lite tips hur jag ska gå tillväga så vore jag tacksam? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är färdig med plastningen nu ska bara gelcoaten på men kan man ta på den direkt när plasten har härdat eller ska man vänta? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ju fortare topcoaten kommer på, ju bättre är det.

Tänk till nu så det inte blir gelcoat du lägger på.

Dubbla lager med mellanslipning blir bäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är som sagt nybörjare när det handlar om plastning men vad jag hela tiden föstått så ska man ha gelcoat på platen men det är allstå fel? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Topcoat eller Gelcoat är i princip samma sak med lite vax i den ena.

Gelcoat lägger man som det hårda ytterlagret i en form där man sedan lägger lager av plast i tillverkningen av din båt.

Topcoat är det du ska använda när du nu lagar din båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där man får tag på gelcoat hittar men också de 2-3% vaxlösning man skall blanda i gelcoaten för att förvandla den till topcoat.

Parafinlösning är ett annat namn på vaxlösning.

I nödfall, och om det är en liten skada, kan man ta en liten skvätt flytande bilvax som vaxlösning. Rekommenderas inte och på egen risk om man så säger...men jag har kört med både Sonax och Turtle och det har fungerat fint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej håller på för fullt med renoveringen av min crecsent 495, har gjort ett stuvfack i fören så jag kan få ner fiskespö etc. När jag nu ska göra en kant under ovankant sittbrunn för att ha något att lägga luckan på så har jag plastat en ram som ska plastas fast, har även tänkt att poppnita genom sittbrun då det kommer utsättas för hårt tryck. Jag tänker försänka varje poppnit på sittbrunnen för att sedan plasta över och sen ska hela båten topcoaltas. Nu när jag ska göra detta slog mig tanke att det kommer med tiden bli en lite bula/spricka vid varje poppnit vad tror ni ?

post-10025668-1394237760,702_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...