Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Toss

Yamaha 70 hk 2t, dör vid gaspådrag

Rekommendera Poster

Hej!

Har ett problem med min Yamaha 70 hk 2t från 1990.

Motorn går som en klocka mellan tomgångsvarv och ca 3000 rpm. Men så fort jag ger på mer så tvärdör den. Därefter är det lögn att starta upp motorn igen. Lyckas starta om motorn med en hel del startgas, och efter en stund så börjar den gå på eget bränsle, lika jämnt och fint som innan.

Tycker själv att det känns som ett bränsleproblem, men lyckas inte lura ut något svar själv.

Någon som har några tips eller idéer, dessa mottages i så fall mycket tacksamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den över 3000 rpm om du tvångsmatar den med blåsan..? I så fall tyder det på att problemet finns på matningssidan av knasarna..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, provade det förut när jag var ute, och den dog i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kör på tomgång med växel i och dunkar gasen i botten, drar den då upp till 3000 rpm och sen tvärdör..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, eller lite mer än 3000 är det nog. När jag kör den på land och enbart gasar med frigasen( eller vad det heter), så går det bara varva till drygt 3000. Det är ju först när jag kör med växel i som den går att varva mer, och jag är lite osäker på vid vilket varvtal motorn dör. Men känslan är att den får tillräckligt med soppa när den går lite lugnare, men att det inte räcker till vid hårdare körning. Därefter mycket svårstartad, kan göra några små tändningar som om den tog det sista bränslet i förgasarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmmm.. Trots att den inte svarar på tvångsmatning via blåsan skulle jag nog börja och kolla upp bränslematningen, kan ju rentav va blåsan i sej. Kör den t ex med annan tank/slang/blåsa. Kolla över alla anslutningar och slangar m a p strypningar, skit och luftläckage, kolla bränslepumpen och filtret..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ta och göra så! En fundering jag hade, skulle det funka att koppla förbi bränslepumpen och prova att köra med en trycktank placerad i höjd över motorn? För att se om det är bränslepumpen som felar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade precis samma problem med en johnson 70hk 2t men efter justering av flotörniv i förgasarna så försvan problemet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att den tänder på alla cylindrar? Ofta klarar de tugga på lägre varv även om en cylinder inte är med och jobbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...