Jonte_J 0 Postad 24 Juli , 2013 Hej Mercury 30 hp -97 (2-takt), vad ska den varva? Och någon som vet om det finns förberett att koppla i en varvmätare? Var och hur isf? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 24 Juli , 2013 http://www.mercury-marine.eu/cache/Documents/Mercury/SeaPro%2025/0/en-GB/DocumentFull.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonte_J 0 Postad 24 Juli , 2013 Tackar! Där står det att mellan 4800-5500, vilket är ett relativt stort spann? Har en HögaRodd 410 S och med snurran i fråga på aktern, och får inte snurran att varva ur ordenligt, tycker jag. Så låt säga att den varvar 4800 om jag mäter upp det, borde jag byta propeller för att få den att varva ur mera, upp till 5500? Båten går ca 24-25 knop med mej ensam och tycker det är lite för lite med tanke på hur lite båt jag har... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cinc 6 Postad 24 Juli , 2013 Jag vet inte hur mycket den ska varva men en varvräknare kan du köpa från http://www.indicates.se/ Kanske inte lika snygg som ett runt instrument med analog visning men du ser ju vilket vartal motorn har... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 24 Juli , 2013 Jag har ett spann på 500rpm/minut så det tycker jag kan stämma. Sitter det originalpropp på idag? En stigning på propp åt endera hållet ökar/sänker varvet med ca 200rpm. Höjning och sänkning av motorn kan oxå ändra varvet något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonte_J 0 Postad 24 Juli , 2013 Hej Vet faktiskt inte om det är orginal, jag har dock inte bytt sen jag köpte den beggad. När du säger höja/sänka snurran så antar jag att du menar sänka den på fästet, så att säga, inte bara trim/tilt? Har någon varit med om att man kör snurran en stund (5-10 min), stannar motorn, startar och den varvar ur / går bättre? Det gör min snurra och det är ganska märkbart... Vad kan det bero på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 24 Juli , 2013 Ja precis, höja eller sänka själva motorn på akterspegeln. Hur sitter motorn idag? Kavplattan ungefär i linje med kölens nedersta del är en bra utgångspunkt. Angående att motorn helt plötsligt varvar ut efter 5-10min vet jag inte, kanske för att motorn då uppnått rätt temp? Du får hoppas att Wanmar eller Guestsson hittar hit :0) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonte_J 0 Postad 25 Juli , 2013 Yes, snurran ligger bra i plan. Har oxå tänkt tanken att den blir varm efter ett tag, men isf borde den väl gå bättre vart efter, inte direkt efter att man stänger av / startar igen. Men jag vet inte... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser