Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Arclight

Köpa ny förgasare

Rekommendera Poster

Går i tankarna på att skaffa mig en ny förgasare, den ska sitta på en sötvattenkyld Mercruiser 305/5.0/V8 från 98.

Tror det kan sitta en Rochester (ska kolla närmare ikväll) på men är osäker, hursomhelst så har jag lite problem med den som sitter på (inte helt säker på att det är enbart förgasaren som strular dock) kan vara lite svårstartad ibland (om den stått över natten) och det känns som bensinen rinner tillbaka ner, får ibland ta lite startgas för den ska hoppa igång, men när den väl är igång så funkar den hela dagen, har läst massor om det men det kan ju bero på så många orsaker, men den är även lite slö vid gaspådrrag, nästan som att den dör först för att sen komma igång, kan väl ev vara accpumpen. men iaf så funderade jag på en Edelbrock, eller är det ett dumt val, och jag har ju hittat ett gäng olika modeller och vet inte riktigt vad som skulle passa till denna motorn.. kom gärna med förslag och gärna inköpsställe, eller har du kanske rent av en själv du vill bli av med;)

Och just det.. behöver jag isf byta insug med kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Arclight!

Du har förgasarproblem. Det du beskriver kan vara ett par olika småproblem. Bland annat att förgasaren är lite varm när du stänger av motorn. Därför lyckas bränslet dunsta. Men det kan finnas andra orsaker, taskig soppapump, läckande förgasare mm.

Hur som helst så vill du byta förgasare. Det kan vara lite småknepigt att få tag på en annan förgasare, med rätt genomströmning och framför allt - rätt bestyckning!

Om båten går OK när allt annat är injusterat så rekommenderar jag att du iställer låter renovera förgasaren och sedan monterar den enligt anvisningar. dvs med isolerplatta. om den ska ha det.

Om du ändå byter förgasare så behöver du inte byta insug. Det finns adapterplattor mellan de flesta varianter - kolla med Hansen Marine, de brukar verta vad de pratar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, jo jag trodde ju jag hade en 2 ports förgasare, men när jag kollar lite bilder så verkar det vara en quadrajet, ska som sagt kolla om jag hittar nåt nummer på den ikväll, kanske räcker att skaffa en renoveringssats ist då.

Jag har varit inne  på bränslepumpen själv som en anledning att den inte trycker fram soppa, för att ytterligare förklara just det problemet så när jag precis köpt den och satt den i sjön så var den stendöd, det kom inte ens nån bensin när jag lossade bränsleslangen från förgasaren och körde på startmotorn, jag lossade då slangen som kommer från tanken in i filtret/vattenavskiljaren och blåste och sög lite, och testade sen igen och efter en stund så började det komma bensin.

Riktigt så här illa har det inte varit efter det utan har bara som sagt behövt lite startgas, har ifos varit en ell 2 ggr som den varit riktigt tjurig, även efter att ha kört halva dagen och haft den avstängd någon timme, då gick den först igång och dog sedan efter någon minut (antar den bara gick på det som var kvar i förgasaren) och tog då en hammare och knackade lite lätt på bränsle pumpen (elektronisk) vet inte om det var detta som gjorde det men efter ett par försök till så hoppade den igång och gick riktigt, jag trodde först det var bränslefiltret som kunde varit igensatt, men har bytt det och fortfarande samma problem, har även lyst ner i tanken med en ficklampa och där fins inga spår av skit.

Men det finns som sagt mängder av olika forumstrådar om bränsleproblem så man blir till slutt helt snurrig av olika orsaker det kan vara, min tanke var ju iaf med att byta förgasare just att jag först trodde det var en två ports, och det här med att den nästan dör vid fullt gaspådrag. så jag tänkte om jag byter så får jag bort det samt lite bättre förgasare och har jag tur så kanske det andra redar till sig med. Det var även en period, ca en veckas tid då den funkade helt felfritt, startade på första snurren även efter ha stått över natten, men nu är den svår igen, kan gå ibland utan startgas men det tar en stund innan den går igång, ca en 40-50 sek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lämnat några förgasare på renovering hos Carbguy, i Örby. De har alltid fungerat perfekt efteråt. Det kostar ca 3600:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter det en 2 portare så måste du byta insug om du vill byta till en 4 portare.

Jag skulle investera i ett Edelbrock performer insug och en ny Edelbrock 1409 marin förgasare. den är rätt bestyckad till din maskin vid leverans. Skulle tro att du får lite bättre klipp i maskin i o med ett byte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3600 för en renovering känns ganska dyrt, med tanke på att en ny edelbrock 1409 på ebay kostar ca 2700.

Men nu har jag kollat vad det sitter på och mycket riktigt så var det en quadrajet, närmare bestämt exakt en sån här (samma serienummer) http://www.allcarbs.com/detail.php?pid=438&

tog bort flamdämparen och tycker den ser ganska skitig ut så en rengöring och repsats är nog på sin plats, tror faktiskt jag satsar på detta ändå eftersom den funkar bra när den väl fungerar, den får upp båten i 45 knop (alupropp) och tar ist de pengarna och renoverar den stålpropp jag fick till när jag köpte båten ist plus att jag ju kanske måste köpa en ny bränslepump..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...