Allegro33 9 Postad 24 Juli , 2013 Tja, tänkte kolla om någon vet bästa och lugnaste tiden att korsa biscyabukten, hur ser det sen ut när man ska kosta stilla havet, finns det några bra tider där också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Juli , 2013 Du behöver Pilot charts eller ett program som Visual Passage Planner (VPP) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allegro33 9 Postad 24 Juli , 2013 Klart jag behöver ännu mer!! Egentligen så borde alla långseglare hyra in tv4 väder ankare som står längst fram i fören och skriker ut vädret en gång i timman, sen borde man köpa en egen vädersatelit med ett eget uträknings program för vind och vågor,,, AAaah en ubåt också måste man ha som mäter dom underliggande strömmarna under båten! Egentligen så borde man skita i och segla och bara köpa ett virtual seglings program så kan man sitta hemma i soffan utan, Epirber,Spotar,watermakers,navtex, vhf, SSB recivers,Ais, radar digitalt, analogt. LEDlampor som heter supernova som i sin tur stör ut all annan utrustning, och ekolod framåtseende för att undkomma valar och containrar, sen måste man ha solceller som driver allt, men då är dom vanliga batterierna för klena och AGM är det enda som funkar. som i sin tur inte är billiga! ska kolla upp pilot charts och visual också.. Tack bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allegro33 9 Postad 24 Juli , 2013 Nää jag e int`bitter... Har kollat upp proggen , verkar nice, ska kolla upp det lite mer ingående så fort jag får lite tid över ,, men i det stora hela så ställs frågan igen. vilken tid sticker dom flesta över biscya ? månad bara..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 24 Juli , 2013 Verkar som om de som seglar ARC från Kanarieöarna seglar över Biscaya minst en månad innan för att angöra Portugal, fixa och trixa lite i mindre hamnar plus segla över till Las Palmas och hinna vara där minst en vecka eller två innan. Två månader innan kanske är mest optimalt? Jag bara berättar vad jag läst andra göra... Många lämnar Sverige i mitten av sommaren verkar det som, början juli sisådär? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leboat 0 Postad 24 Juli , 2013 Ej senare än 15 augusti har jag fått lära mig. Jag tror att senare än det kan vädret ändras fortare än var du hinner undan. Men ska du den vägen söderöver så köp Yachtmansbible(Reed`s nånting) där står allt du behöver veta för att komma över Biscya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simsone 2 Postad 25 Juli , 2013 Herregud....Det är en segling på bara tre dagar. Och väntar man så vinden blåser från öster eller norr. Men helst inte väst. Annars är det vanliga tipset. Segla ner till brest eller liknande. Snacka med lite folk. Kolla vädret med något Gribfilsprogram på en vanlig dator. När det finns en väderlucka så kör. Ang stilla havet så är det måååånga fler som seglar än en själv. Och när man väl är i panama så har man pratat så mycket med andra att man vet när man tar stilla havet. Men man brukar segla i mars från panamakanalen och skall vara i aus eller Nz innan november. Theinspiration.se i en vega.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allegro33 9 Postad 25 Juli , 2013 Man tackar för alla svar,, reeds ska jag köpa... Simsone,,, hahaha *herregud*. Alla är inte under 30 och odödliga , ska gamlingar ut o segla så är den 1a regeln : segla inte om det kan hända något oväntat regel 2 : har du inte 10 mille på kontot så är det ingen ide' att försöka Regel 3: har du inte seglat i 70 år så kommer du inte klara det. Regel 4: är du över 50år så är du för gammal SLUTSATS= HUMOR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leboat 0 Postad 25 Juli , 2013 Bara och bara, mycket kan hända med en väderprognos på 72 timmar. Allra helst Biscya på sensommaren/tidig höst. O`boy have som sailors learn that the hard way. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 28 Juli , 2013 Jimmy Cornell har gett ut två bra böcker som bör ingå i en långseglares bibliotek: - World Cruising Routes som ger dig waypoints för olika rutter samt en masss annat matnyttigt, förhärskande vindar, när man skall göra överseglingar osv. - World Cruising Handbook som ger andra värdefulla tips. Reeds, ja i Engelska Kanalen och längs Atlantkusten, sen kan du glömma den Biscaya har lugnast väder juni-Augusti. Den Portugisiska mordam brukar vara etablerad i juli. Atlanten korsar du säkrast dec-feb Stilla Haveys orkan säsong lär vara över i mars-april. Imray har en massa bra Pilots, bl a en om att korsa Atlanten Att lämna Sverige i maj-juni brukar ge bra väder och timing av bra vindar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allegro33 9 Postad 28 Juli , 2013 Böckena ska genast införskaffas,, tack för månaderna. Vi håller på med en grovplanering för vår kommande resa, ungefärliga datum är redan utsatta men extra mycket fakta och en genomgång utav planerna är inte fel.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 9 Augusti , 2013 Citat av Sven Yrvind. Inte ens Biscaya är de ständiga stormarnas tillhåll. Visserligen är det sju gånger fler kulingar i oktober än i juli, vilket låter hemskt, men det beror inte på att det är många stormar i oktober utan få i juli. Faktum är att det blåser sju procent kuling på biscaya i oktober, vilket betyder att det är kulingfritt 93 procent av tiden, 28 dagar av 30 i oktober är kulingfria. Slut på citat. Vi har samma rädsla i Sverige för att segla över Bråviken eller Gävlebukten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allegro33 9 Postad 10 Augusti , 2013 Tackar, biscya blir mindre och mindre skrämmande, allt man hört om stället är flytande containrar, stormar och stora vågor. men nu verkar det inte värre än att segla över landsortsljupet utanför nynäshamn... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simsone 2 Postad 25 Augusti , 2013 Precis, ingen fara. Allt man behöver är ju att inte vara korkad. Och se till att inte lyssna på folk som inte gjort det de tipsar för mycket om. Lägger till och skapar starka ryckten som skrämmer folk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser