Gå till innehåll
måndag 31 mars 2025
Trissorange

Hackande Archimedes

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en gammal Archimedes 14 som jag haft i några år nu och den har alltid gått fint. Nu har jag fått ett problem med den som gör att jag snart river av mig håret. Problemet är följande. När jag startar motorn så går den som en påse nötter på tomgång och till en tredjedels gaspådrag, den hackar rusar och spottar. Sen när jag gasar på så går den utmärkt från en tredjedels gas till fullt gaspådrag. När jag sedan släpper på gaspådraget så uppstår spottandet och hackandet igen. Har gjort rent förgasaren och kollat tändstiften. Nu är frågan vad som hänt med motorn......vad skall jag kolla som nästa steg ?? eller ännu bättre är det någon som haft samma problem och löst det?????

Trissorange.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå.

Det låter som ett igensatt tomgångsmunstycke,eller att kanalen har blivit belagd. Ett vanligt problem på äldre förgasare som är bäst att ultraljudstvätta för att få bra resultat.

En annan orsak kan vara att motorn tjyvluftar någonstans på sugsidan, den kan då börja gå bättre när suget ökar med varv ökningen.

Tjallerik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag håller med. Fuskrenoveringen No1 är att gänga ur luftskruven, det är den på sidan med spiralfjäder på, kör i full fart med tryckluftsmunstycke i hålet och hoppas på att skräpet blåser ur.

Skruva i luftskruven i botten och sedan ut 1,5 - 2 varv och dra igång maskinen och hoppas :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren. Återkommer när jag testat tippsen jag fått av er. Kanske bäst att plocka ned förgasaren helt och lägga den i amoniak för att få allt rentsurprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...