Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
oraklet

Vad har jag för axeltätning

Rekommendera Poster

Är det någon som vet vad detta är för axelgenomföring? Står endast 7909 på det. Det läcker lite olja så jag skulle behöva byta packboxar på det men det är inte enkelt när jag inte vet vad det är för fabrikat. Motor är volvo TD70 och backslag är ett Velvet drive 73C.

post-10022648-1394237584,3384_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser ut som en Rodahlaxel.  Det betyder att det sitter lager i båda ändar av hylsröret, och hylsröret är oljefyllt. Eftersom du har en axel med kardanknutar, måste det finnas ett trycklager i hylsröret. Om du tar kontakt med Rodahl Marin i Lidköping, fär du säkert hjälp med delar och instruktioner. Om det kommer in vatten i båten via röret, betyder det att lagren har gått i vatten, och förmodligen behöver bytas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en Rodahl axel. Inget större besvär att byta tätningarna. Läcker oljan ut i vattnet, så har troligtvis trycklagret klarat sej, men propellern måste bort, och hylsröret som sitter närmast propellern/akterstäven gängas av, där sitter tvenne tätningar. Den yttre skall ha en rostfri fjäder. Läcker det in i båten måste axeln ur. Rodahl är servicvänliga, kontakta dom så skickar de vad du behöver. http://www.rodahl.se/

Jag köper mina tätningar och lager av SKF i Gbg.

Det kan vara knepigt att återfylla hylsröret, litet påfyllningshål, all luft måste ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...