jan-wilhelm 0 Postad 23 Juli , 2013 Hej Jag har en kompis som har en lite speciell båt den har varit bestyckad med 2st 550hk V8 bensin nu är vi på jakt efter bättre beg. V8:or fast i dieselverson. Måste dom vara på 550hk eller räcker det med 300-400hk? Dreven är så kallade performence-drev o båten är 36 fot lång o är en on-off model som heter Thundercan (dunderburken). Båten gjorde ca 80+ knop med bensinarna,det är vi inte ute efter nu utan det räcker med ca 30-40 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 23 Juli , 2013 Dunderburken... ?? Det är ju Björn Borgs gamla skuta! Om den har 2x550 hk bensin idag så lär den galant klara sig med 2x300 hk diesel. Du kanske inte når riktigt samma toppfart men plana och gå bra bör den absolut göra. Man det finns proffsfirmor att diskutera detta med om du vill för säkerhets skull. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan-wilhelm 0 Postad 24 Juli , 2013 Jepp Det är B.B:s gamla flipper skuta den inköptes hos kvarndammen för ett par år sedan då var den bestyckad med två V8:or varav den ene hade skurit men i köpekontraktet slog det att båten var i brukskick vilket den ej var. Men den historien är nu över o båten finns just nu utanför Vara hos en bekant som har plats. Och tanken är att den skall bestyckas med dieselmotorer. Själv har jag hittat 2st Chevrolet V8:or på 300 diesel hk den ene är marinekonverterad o den andra inte men delarna följer med vid köp. Är dessa något att ha? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 24 Juli , 2013 Det är ju omöjligt att svara på. Är de i bra skick är de ju bra och är de dåliga så är det ju sämre... Om du undrar om motortypen generellt är något att ha borde det väl vara ok om de är bra konverterade. GM-dieslar på 6,2 eller om det är 6,5 liter säljs ju som marinmotorer. Om de du tittat på konverteras enligt GM's marinstandard eller likvärdigt så borde det väl vara ok? Om det inte är något fel på motorerna alltså... Det är ju stora grejor med mycket jobb detta så det är nog bäst du konsulterar någon som verkligen begriper sig på dessa motorer. Här på forumet blir det annars lätt mycket tyckande och troende utan någon egentlig egen erfarenhet. Särskilt om det är något från amerika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 25 Juli , 2013 Tänk på att det kan bli dyrt att renovera V8 dieslar, dom är inte vanliga. Om man nu ska jämföra så får du flytta kommatecknet ett snäpp mot priserna(GM) på reservdelarna på bensinare. Blocket är inte helt ovanligt att det blir sprickor i på GM´s 6,5 TD, Ca 40K för ett nytt. Väldigt svårt att upptäcka utan att varmköra motorn ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pilletant447 71 Postad 27 Juli , 2017 Jag vet, det är en gammal tråd det här men du har inte lite bilder på den om det nu är Björn borgs gamla. Har alltid velat se en sådan i sin helhet. Tacksam i såfall!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Taxman 0 Postad 29 Augusti , 2018 (redigerade) 2013-07-23 vid 17:59 skrev jan-wilhelm: Hej Jag har en kompis som har en lite speciell båt den har varit bestyckad med 2st 550hk V8 bensin nu är vi på jakt efter bättre beg. V8:or fast i dieselverson. Måste dom vara på 550hk eller räcker det med 300-400hk? Dreven är så kallade performence-drev o båten är 36 fot lång o är en on-off model som heter Thundercan (dunderburken). Båten gjorde ca 80+ knop med bensinarna,det är vi inte ute efter nu utan det räcker med ca 30-40 knop. Båten var ritad av Pelle Petersson och nån Björn Eliasson ( båda seglare ) och hade ursprungligen två 900 HK Turboladdade V8 bensinmaskiner som alltid brann upp pga av båtkonstruktionens motstånd i vattnet ( formen var likt en segelbåt under vattnet ) . Mororbyggaren och legenden Ronny Klang reparerade dem eller snarare dömde ut dem som lämpliga till båten tror dom sedan blev tillbakskickade då Lars Skarke Björns lakej aldrig presterade nån betalning för delarna som behövdes ( inga billiga grejor). Båten gör sig nog bäst som bad & feskebåt med ett par moderata Yanmar eller Volvo Dizlar på runt 2-300 HK och Volvo Penta Duopropp för ekoniomin. Jag har sett båten på nära håll under Roslagsloppet då den både gick på grund och skrunkade en motor , Borg satt i båten deppad med navigatör Rammel och tröstade sig med en Cigg (Röda Prince) i Väddö Kanal bogserade. Tyvärr verkar det inte finnas ngr bilder på nätet av skapelsen men den var Svart med röda dekorlinjer konstruerad som en Styrpulpets båt med nån konstig rund soffa framför där folk satt och åkte baklänges ... Akterpartiet har helt klar konstruktörens NIMBUS familjebåtsformer skulle göra 80 knop tveksamt om den någonsin passerade 65 Knop, se mer här : https://www.screamandfly.com/showthread.php?328105-Facts-about-Evinrude-Johnson-racing-outboards-made-my-OMC&p=3012598#post3012598 Redigerad 29 Augusti , 2018 av Taxman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 Augusti , 2018 Ingen båt för en ovan kapten, strax under 10 knop på tomgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 Augusti , 2018 Rolf Eliason hette medkonstruktören tillsammans med PP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 29 Augusti , 2018 Jag vet inte vilken motorstorlek som är lämplig men om en bensinare ska bytas mot diesel så måste utväxlingen i drevet ändras. Dessutom har en diesel med samma effekt som en bensinare betydligt högre vridmoment (pga det lägre varvtalet) så det är inte säkert att det ens går att använda samma typ av drev. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser