mappo 0 Postad 23 Juli , 2013 Min Myra 21:a har en Yanmar 2GM20. Den startar utan protest och puttrar fint på tomgång, men efter att ha kört en liten stund har jag problem med friläget. Jag hör på motorn att växeln läggs ur och till en början är allt frid o fröjd, men efter ett par sekunder börjar varvtalet öka tills motorn nästar rusar. När detta hänt svarar den inte längre på strypspaken. Om jag däremot lägger i en växel (DUNK!) sjunker varvtalet igen och jag kan strypa motorn. Jag misstänkte att den eldade motorolja så jag har pumpat ur så mycket jag tordes, men problemet kvarstår. Andra förklaringar? Jag har misstänkt reglaget, men då borde väl problemet komma direkt, inte efter ett tag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 23 Juli , 2013 Hade det varit reglaget borde den ju som sagt rusa direkt från start. Har du ett enspaksreglage med växel och gas i samma spak? Hur ser det ut på motorn, om du lägger i tomgång och startar, kan du gasa och strypa gasen genom att dra i armen som gasvajern styr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mappo 0 Postad 24 Juli , 2013 Ja, det är ett enkelt reglage med bara en spak - inga andra knappar (se bif. bild). Jag återkommer med hur det ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mappo 0 Postad 18 Augusti , 2013 Previously on Diesel rusar på friläge Teori 1: för mycket olja Test: sug ur olja tills nivån på stickan ligger kring halvfull (eller möjligen halvtom...) Resultat: samma beteende - även efter två gångtimmar Teori 2 var det här med reglagen, men jag tycker att det ser ok ut. Teori 3: flytande olja via vevhusventilationen. Test: kopplade bort slangstumpen som leder oljegaserna in i luftfiltret. Resultat: samma beteende Teori 4: stopp i dieselreturen som gör att motorn behåller dieseln Test: kopplade bort returslangen Resultat: samma beteende (det kommer diesel i returslangen) Ett irriterande faktum är att den inte gjorde såhär när jag provkörde inför köpet. Så vad har jag (inte) gjort sedan dess? Jag har bytt impellern, bytt olja (samma sort som förre ägaren använde) och oljefilter. Vad mer kan jag testa för att få fason på min motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 18 Augusti , 2013 Våran motor (diesel) rusar när filter börjar bli igensatta. Alltså ej stopp på diesel men nästan. De gånger som motorn beter sig som din har bränsleledningen innan förfiltret varit full med slime. Fast motorvarvet brukar både öka och sjunka. Våran motor stannar dock på stoppknappen när den ökar i varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 Augusti , 2013 Finns en verkstadshandbok HÄR .(Den uppslagna sidans No-Load Maximum Speed Limiter kanske ändå är skadad på nåt sätt? Bara en fundering, kan nästan ingenting om dieslar.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mappo 0 Postad 27 Augusti , 2013 @Thomas-1 intressant! en närmare undersökning av motorn visade att plomberingen på den skruven var bruten. Knepigt nog verkar den skruvats ända ned i bott vilket betyder att man bara kan justera åt ett håll. Men jag hittade en annan intressant sak. Vi skruvade loss rören från högtryckspumpen och vevade runt motorn för hand. Det spruttar upp diesel ur anslutningarna precis som det ska. Så testade vi att göra samma sak, men med strypspaken åtdragen. Den ena anslutningen fortsatte att leverera bränsle. Så nu misstänker jag högtryckspumpen (incejtion pump). Några tankar kring detta? Men så återstår frågan om varför den bara beter sig illa när den är varm. Kanske har det inte med värmen att göra, utan snarare att den kalla motor (med kall olja) bjuder nog med motstånd för att kunna strypas. När motorn är varm måste motståndet komma från axeln. Bara en tanke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser