Fendermannen 0 Postad 23 Juli , 2013 Hej Köpte en länspump med nivåvakt.Har kopplat in den och den fungerar . Jag är ändå osäker på att det är helt korrekt gjort. Tänkte sätta in en glassäkring.Är det någon som vet hur man skall göra det fackmannamässigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 23 Juli , 2013 Har du ingen säkring nu? Kolla i länspumpens instruktion vilken säkringsstorlek dom rekommenderar köp sedan en tät hållare för flatsäkringar, Swedol art nr EL-2737 är bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 23 Juli , 2013 Den ska sitta mellan pump (eller nivåvakts plussida) och batteriets pluspol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 23 Juli , 2013 Vill du inte investera lite till och sätta en sk automatsäkring? Den kan du ha som av och på också plus att du ser om säkringen löst ut. Glas är lite bökigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 23 Juli , 2013 Du har ingen strömbrytarpanel eller manöverpanel du kan koppla pumpen till? Jag köpte en panel till min båt som dom bla har på Bauhaus för 600kr med automatsäkringar inbyggt. http://www.bauhaus.se/strombrytar-panel-v-tat-svart.html Mycket billigare än båttillbehörsbutikerna. Funkar riktigt bra, för tycker absolut inte att du ska ha den kopplad direkt till batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 24 Juli , 2013 Nyfiken, vad köpte du för pump? Är nivåvakt inbyggd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Juli , 2013 Du bör ha en panel med strömbrytare & automatsäkringar tex Biltema 258817 a 149kr. Men man ska hitta en lämplig plats, det ska borras, sågas och kopplas. Så till vidare kan man göra en industrikoppling dvs en sladd med en hängsäkring från batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 24 Juli , 2013 Man brukar inte vilja ha en länspump m automatisk nivåvakt via brytarpanel ifall man råkar slå av den av misstag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 24 Juli , 2013 Nä, och därför mitt förslag på automatsäkring? De slår man inte lika lätt av... Plus att man på en båt oftast har nytta av några stycken säkringar som ligger utanför en huvudsäkring; Länspump, larm, solpaneler, stereo, battmeter mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Juli , 2013 Troligen varenda nytillverkad som är standardutrustad med automatisk länspump har den via brytar/säkringspanel. Hur svårt kan det vara att hålla reda på att vissa grejer inte ska stängas av när man lämnar båten och tvärtom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 24 Juli , 2013 En automatisk länspump har två plus-anslutningar. En som man kör via brytare i t ex en panel om man vill starta den manuellt. En som man ansluter direkt till batteri via säkring - automat eller annan - utan möjlighet till avstängning/brytning. Hur man sedan bygger nya serieproducerade båtar har jag ingen aning om, men så skulle den Rule med nivåvakt kopplas som jag installerade i förra båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Juli , 2013 rule Användarhandbok för standard länspump Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fendermannen 0 Postad 24 Juli , 2013 Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fendermannen 0 Postad 24 Juli , 2013 Köpte den på biltema för 349 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fendermannen 0 Postad 24 Juli , 2013 Ok tack. Den är inkopplad till ett ciggutag (hanen). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fendermannen 0 Postad 24 Juli , 2013 Hmm kollar upp det Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fendermannen 0 Postad 24 Juli , 2013 Ok .Tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fendermannen 0 Postad 24 Juli , 2013 Ok ,tack för info nu har jag lite att gå på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Juli , 2013 Cigg.uttaget är inte alls dumt, föhoppningsvis är det avsäkrat. En bekant med träbåt kör också cigguttaget. Anledning: Är det kris kan han köra en stund på en hjälpstart. Kabeln räcker även till grannbåten … Han har hittat på detta helt själv, inte illa för en riktig byråkrat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 24 Juli , 2013 Samma skitpanel köpa du hos byggplast för samma pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 24 Juli , 2013 Ok, tala gärna oxå om varför det är en skitpanel då jag haft min i 3 år nu utan några problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 24 Juli , 2013 ...den där har extern nivåvakt - men principen är densamma. Du kan antingen ha en trevägs-switch som beskrivs, eller så lägger du auto på permanent plus över en sägring och startar manuellt med en brytare. Men, nu var det ju Biltemas det gällde - den ska f ö kopplas in samma-lika då även den har två pluskablar. En för automatiskt läge, och en för det manuella. Jag skulle f ö inte ha den inkopplad via ett cigguttag - dels kan den dra en del startström, men framför allt vill jag att min länspump garanterat inte ska bli satt ur spel pga barn som lekt med säkringspanelen, eller en kompis som laddat sin mobil i cigguttaget osv - och därav förordar jag direktanslutning via säkring utan brytare på automagiska länspumpar. Sedan får ju alla göra som de vill... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fendermannen 0 Postad 24 Juli , 2013 Tack det låter vettigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fendermannen 0 Postad 24 Juli , 2013 Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 24 Juli , 2013 3 år är ingenting. När jag montera nåt vill jag att det ska hålla i minst 10e år. Monterade en sån på första båten jag byggde och det fick han byta efter 5 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 24 Juli , 2013 Då får du se till att koppla rätt nästa gång så kanske det håller i 10 år ;0) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 25 Juli , 2013 Angående skitpaneler - i nuvarande båt monterade jag en sådan här, http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/Strombrytare/Strombrytarpanel-med-automatsakringar-258815/ Är inne på tredje året. I förra båten satt föregångaren med fyrkantiga brytare. Den hade ägaren innan mig monterat, sedan hade jag båten i åtta år. Den hade alltså suttit monterad i c:a tio år utan några som helst problem, och det är anledningen till att jag köpte en Biltema-panel igen. Notera då att den sitter inne i ruffen, hur den är ute i en sittbrunn vete tusan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser