Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
GryningNu

Avluftning Arietta31

Rekommendera Poster

Hej!

Jag håller på att lära mig min (för mig nya) Arietta 31. Nu undrar jag:

Avluftningsventilen till dieseltanken sitter så till att vad jag kan förstå så kan vatten som samlas längs däcket läcka in i den här lågt sittande ventilen!

När jag provblåser så går det att blåsa både in och ut - alltså torde vatten lätt kunna ta sig in och ner i dieseln.

Ska det vara såhär? Kan / bör jag byta ut den, i så fall med vad? Eller ska jag inte oroa mig för detta utan bara håll koll på om det blir för mycket vatten i vattenavskiljarfiltret?

(Ja, ni hör, jag är helt nybörjare, men vill ju lära mig...)

Tacksam för råd och tips!

/Mimansa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det går - byt ut den till en som är bättre konstruerad eller flytta den. Däremot ska det kunna komma luft både in och ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först och främst, välkommen till bryggsnack!

Sitter avluftningen på skrovsidan eller uppe på däck?

Om den sitter uppe på skrovsidan och har det vanliga täcklocket som skyddar från sjöar bör det väl räcka kan jag tycka, det är ju så som de allra flesta båtar ser ut idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack försvar och tips!

Så här blev det: jag startade, gick jättebra, efter 20 min tvärdog hon.

Det var igår kväll.

Såg och kände rent vatten i bränslefiltret.

Idag har jag fått hjälp med att tömma tanken: SOM INNEHÖLL TIO LITER VATTEN!

Så tömde jag den, rengjorde den, skruvade tillbaka alltihop, bytte bränslefiltret , pumpade runt......och nu går den, till synes hur bra som helst.

Tack vare god och underbart hjälpsam vän har jag nu lärt mig MASSOR, och inte minst, jag har en fungerande motor.

Men avluftningsventilen bara måste flyttas på.

Tips på vart eller till vem man kan vända sig till för detta?

Jagbor i Järna där jag också har min båt.....

Säger en nu trött Mimansa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någonstans nära tanken, ur vägen från vatten. På min båt (som inte är en Arietta) sitter den på överbyggnaden på aktern, annars borde det funka rätt bra att ha en luftning på utsidag av sittbrunnens sarger - om man har sådana.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att det inte är däcksgenomföringen för påfyllning som läcker? Jag tycker att det verkar lite konstigt att en såpass sjövärdig båt som Ariettan skulle ha missat att det kommer vatten på däck när man seglar hårt eller vid regnväder. 

Men naturligtvis kan det ju ändå vara avluftningsventilen som är boven, har du kollat med andra Ariettaägare hur deras avluftningslösningar ser ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tio liter i tanken låter otroligt. Hade du sån tur att det inte kom in i motorn? Det minsta den suger i sig i sånt läge blir ju vattnet och får man in det i insprutningen kan det hända saker. Rostar om det får ligga kvar.

Skönt du hade sån koll på vattnet i filtret!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, alltså,  avluftningsventilen sitter på utsidan av ena sargen till sittbrunnen, men bara ca 2-3 cm upp från fridäck.....det är alltså väldigt nära och jag förstår verkligen inte hur man kan ha konstruerat den så, för även om jag bara seglar, och det är lite hårt så rinner det ju vatten där innan det runnit ut via avrinningen som är på mitten av fridäcket.

Och jo, det är därifrån, jag har kollat packningen till pluggen för påfyllningen, och den är tät.

Och ja!!! Jag hade tur som såg och förstod, det hände i förrgår och jag åtgärdade det igår så tydligen, (eftersom motorn nu går utmärkt::) :) :)!! så hann det inte börja rosta. Hade en vän som jag talade med på kvällen då det hänt som sa att jag måste skynda mig.....

Det är gott att ha folk att prata med när det händer och man är nybörjare!!!

Ska verkligen använda mig av det här forumet mer så att jag inte nöter ut de få insatta vänner jag har.

Tack för engagemang!!

Och om frågan om hur andra Ariettaägare har det med placeringen, jag har skrivit på Ariettaforumet, men det är inte alls aktivt där.

Men jag ska luska vidare. Tills detta är fixat kommer jag vara som en hök över huruvida det är en enda vattengnutta där eller ej. Undrar bara hur jag ska göra när jag seglar....jag får väl ta gaffatejp så länge.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går inte avluftningsslangen i en sk svanhals? Dvs att den gör en krok över avluftningen genom skrovet för att just förhindra vatteninträngning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, den gör ju inte det. Den går rakt ner i tanken bara. Nu när jag har börjat forska i det här så har jag hört om de där krökarna som ju bildar ett slags lås, väl? Men hindrar....gör det det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar på det där med mängden vatten. Får inte ihop det hur tio liter ska kunna ta sig ner till tanken. Kan det vara så att du har fått in vattnet vid tankning. Att det kommit med bränslet från macken.

Eller seglade du med så mycket överskjölande sjö?

Det måste ha varit en riktigt tuff segling riktigt länge! Eller regnade det så det stod vatten så högt att det kunde rinna ner genom ventilen? Det har ju regnat tidigare också eller lutade båten kanske just i detta regnet eller seglingen. Får man mycket sjö och det lutar så ventilen kommer under vatten är det lätt hänt.

Kan vara så att förre ägaren kortat slangen så den inte böjer uppåt efter ventilen. Sätt dit en längre slang så du kan göra en krök uppåt. Tills vidare kan du klämma ihop slangen med en skruvtving eller svetstång och ett par träbitar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slangen som går till avluftningsventilen har ingen krök, den räkors och går rakt neri dieseltanken.

Under vintern samlades det massor av vatten på däck och det är då det backat ner i tanken.....

Nu ska jag göra så att jag ska flytta den, har bett en kille som kan båtar att tipsa mig om en bättre plats och helt enkelt flytta den.

Det samlas gärna vatten längs däck på vintrarna när båten är upptagen,avrinningshåle. Sitter precis på mitten och om båten bara lutar det minsta föröver eller akteröver, (och det är ju lätt hänt, vilket båtstår exakt balanserad i vagga?). Men det finns fler skäl till att inte vilja att vatten samlas sådär på däck, bl.a. såäter det ju på relingen som är en teaklist. Jag får väl helt enkelrikta ner till båtklubben varannan dag under vintersäsongen.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På förra båten så hade jag avluftningen sittande högt uppe inne i ett handskfack. Den satt då under tak där det alltid var torrt (handskfacket naturligtvis dränerat så att regnvatten i handskfacket rann ut). Det går ju bara luft genom genomföringen vid tankning och motorkörning så det luktade aldrig från avluftningen.

(Svanhals på slangen är alltid ett måste!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...