Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
trolle

varvräknare krånglar

Rekommendera Poster

Jar har en AD31. Varvräknaren går ibland och lägger av ibland. Vilket är det troligaste felet??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Standardfelet är väl kabelfel.

Kablar kan gå av utan att det syns utanpå. Ha motorn på och följ och ryck i kablarna. Passa kläder och fingrar när du är nära det som snurrar på motorn!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mig att det är ett standardfel på den serien motorer. Hade en 41:a med samma symptom och en mek svarade då att det inte var så mycket att göra. På min funkade timräknaren som satt i samma instrument även om varvräknaren var död. Samma för dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att antingen är det W utgången på generatorn som är paj eller så är varvräknaren paj. Såg just att det finns billig varvräknare på Biltema till diesel. / MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

BILTEMAS räknare baseras väl också på generatorns W-utgång och saknar dessutom drift-tidmätare. [Kan faktiskt tycka att drifttid är viktigare att mäta ombord på en lågvarvigt motordriven båt än varvtal, man märker t.ex. hur oljeförbrukning relaterar till drifttiden och kan fylla på i lagom tid. (Varvtalet hör man väl ändå med litet vana på motorbullret? Haha, ingen växellåda, inget behov av att växla rätt för att vara snabbast vid rödljuset. Nåt sånt? ;)]

Är alltså inne på Anders_St:s linje, försök först kolla kablage-glapp genom att rycka eller åtminstone rota runt litet under drift, sådant skall även fast installerade kablar tåla om det inte sker för ofta. Försök också tänka efter ifall VÄRME eller VIBRATIONER kan ha med saken att göra. Kort sagt; utrön om det till synes helt slumpmässiga felet ändå rätt regelbundet uppträder oftare i vissa situationer. För ibland kan man hitta nåt litet mönster i det slumpmässiga som underlättar vidare felsökning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma problem på min 41:a. Timräknaren funkar men varvräknaren hoppar i bästa fall igång efter ett tag. Min båtmek sa att det inte var mycket att göra åt. Tipsade om att varva ur motorn mär den blivit varm och det verkar väcka räknaren i bland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta loss och gör ren kabelskon som ansluter till W på generatorn. Inspektera den, ser den hel och kry ut? Ser kabeln det? Är kabeln ärgad, klipp av en dm och kolla hur den ser ut där. Återmontera kabeln på W. Gör samma sak på panelen dit kabeln går. Vill du slippa en massa meck i onödan drar du en ny tillfällig tråd från W till panelen och kopplar bort den gamla. Glöm för all del inte att göra rent innan du sätter dit den, smuts leder inte el speciellt bra. Fungerar din tillfälliga tråd klockrent är det bara att göra den permament sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...