Sauna 2 Postad 23 Juli , 2013 Hej Tänkte köpa ett nytt startbatteri (har åtskillt förbrukningsbatteri) till min AQ170, Hur stort /litet behövs? Så prisvärt som möjligt kanske (vågar jag skriva detta ) Biltema... /S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 23 Juli , 2013 På sommaren, varmt O skönt, motorn i trim, lättstartad normalt... Då kan du antagligen ha hur litet batteri som helst. Men, fick samma fråga av en kompis ( som är ekonom, dvs inte tekniker...) Då gjorde han som jag rådde honom. De två gamla förbrukningsbatterierna blev startbatteriet. Så köpte han två nya batterier som förbrukare, de största som gick in fysisk och nu kan han ha film på barnens dator halva natten utan att oroa sig. Han köpte två färgglada AGM batterier med fyra års garanti (Biltema) och jag bedömer att hans användbara kapacitet gått från ca 35Ah till 110Ah. Dvs ca tredjedel av två gamla 50Ah batterier till två tredjedelar av två st 90Ah batterier. Plus att jag satte i en koppling så han kan koppla ihop om det behövs för att starta? Det var det viktigaste för honom, starta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Juli , 2013 Har man en stor, tung diesel som ska starta när det är kallt behövs ett rejält batteri men annars behövs inte så mycket. Min variant är att hålla startbatteriet fullt med en egen solpanel (10W). Då är batteriet fulladdat även på höstkanten när det kan bli lite långt mellan turerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser