Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
mskantippa

Hej alla

Rekommendera Poster

Efter lite funderande i c:a 35år, impulsköpte ja en HT båt idag, den vet jag lite om förra ägaren inte så mycket heller. Det är en Ockelbo 19 fot, som troligen är från 70 talet den har en B21 motor och gick helt ok. första timmen men sedan tryckte den ur sig vatten och kokade något är alltså tätt, är det någon som har ett bra tips? Tilllägg det är tydligen ett 120 drev den är utrustad med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra början då det gäller en båt / båtmotor som man inte vet mycket om är att innan man börjar åka så försäkrar man sig om att kylimpellern är i bra skick så att motorn får bra kylning. Normalt så byter man helt enkelt ut impellern till en ny, vilket inte är några större pengar. Om din båt hade en gammal och torr impeller så kanske den gav med sig efter någon timmes åkning och därmed värmeproblemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska kolla fick med extra impeller, det som var mysko var att andra kokningen skedde vid grön temperatur och ändå tryckte den ut vatten, efter det på hemvägen körde jag utan lock för att minimera övertryck och ändå gjörrde den likadant 3- 4 ggr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst mycket troligt, förra ägaren hade den i sjön för fyra? år sedan,  så minst en extra impellr blir när jag hittar en marin shop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...