Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
EndZone

Att angöra en brygga/strand/klippa - nybörjarfrågor

Rekommendera Poster

Hej! Första året med båt och därtill kommer en sådan där typ av frågor som man inte vågar ställa eftersom ingen annan ställt dem tidigare. Men vad tusan, jag får helt enkelt ta på mig dumstruten och våga fråga:

Jag har en styrpulpet, en Yamarin 50 SC och kör i lugna skyddade delar av Vänern än så länge.

Jag funderar på hur tålig en sådan här båt är, och vad man egentligen vågar göra. Jag behandlar båten som att den är gjord av dyraste porslin och därmed inte får stöta emot något föremål alls när jag lägger till. Ändå undrar jag hur man gör när man exempelvis är själv och ska angöra sin båtplats utan att fören råkar stöta emot bryggan. Min båtplats angör man med fören mot bryggan och aktern fästs mot två stora pålar. En ganska standardlösning för bryggplatser helt enkelt. Men om man kommer själv, hur tusan ska man kunna ha fart nog att komma in i sin fålla, och ändå hinna rusa fram och ta emot båten innan den stöter i mot bryggan? Eller låter man helt enkelt båten stöta i (jag menar inte hårt) då och då och det är okej? Det är ju liksom själva plasten/glasfibern (eller vad det är) av båten som går emot, inte den där skyddande gummikanten...

Likaså funderar jag på hur man gör när man angör en naturhamn eller bara en passande plats där det krävs att man går in mot en klippa eller strand. Vågar man toucha skrovet mot en klippa så att passagerare kan gå av, eller är det aja-baja att stöta i mot stenar, sand, klippor etc?

Vad tål min båt och hur gör man?  Jag vet att frågan förmodligen är helknäpp, men jag måste bara fråga :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bromsa båten genom att lägga i backen, lagom mycket en kort stund en liten bit före bryggan.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är aja baja att stöta i, men både du och jag kommer att göra det i alla fall...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Träna träna pröva pröva.

Det finns inga genvägar.smiley

Ett tips om du aldrig prövat att ankra.

Öva mot en förtöjningsboj tills du har fått till en och annan tillägning.

Det gör ingenting om man missar lite då det inte finns någon brygga/ö att köra på.

En glasfiberbåt tål ganska mycket,men den blir lätt sliten och ful om man tar för vana att vara emot utan fender imellan.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklast är att binda linor mellan akterstolparna och bryggan. Då är du inramad och kan , när du kommer till bryggan med båten, enkelt förtöja aktern först och sedan dra dig in till bryggan i linan på ena sidan, beroende på var det blåser från. Du kan också göra akterförtöjningar med rätt längd och då är det bara att lägga fast dem och sedan köra fram mot bryggan tills linorna är sträckta och där kan båten stå på tomgång framåt medans du förtöjer fören.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att stöta i är ju inget man strävar efter. Men lättare kontakter med framförallt träbryggor och pålar ska inte vara något problem. Glasfiber är ju  inte glas precis utan tål en del.

Bottenkänning i naturhamn? En risk man får ta. för min del brukar det bli lite parkeringsskador som man får fixa med epoxi-spackel under vår-rustningen. Jag tycker att en båt ska användas och märken under vattenlinjen är  inte hela världen. Det man får är just fula märken. För att slå hål måste du gå på i säg 20 knops fart, och åtminstone jag kör in till land i naturhamnarna betydligt långsammare än så.

Det finns också en skyddsköl i plast som kan limmas på. Inte vacker, men effektiv om man ofta riskerar att nöta nosen mot stenar.

Det enda du ska behandla som glas är din propeller, tilta upp motorn i osäkra lägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack allihop. Verkligen ett stort tack för alla tips och råd! Det värmer som ny båtägare. Dags att cykla ner till hamnen och öva båtförande igen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...