Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
batbatbat

Gästhamn - vad ska man tänka på?

Rekommendera Poster

Hej!

Nu har jag haft min motorbåt i ett år och ville inte bara åka runt, men också sova en natt i båten. Det blir väl för första gången en större gästhamn, typ Sandhamn. Vad är det som man ska tänka på?

Först är det väl bra att ringa och boka plats innan man åkar dit. Ta med förtöjning och det som man behöver för sig själv. Som jag läste är det inte tillåten att låsa fast båten i gästhamn?! Är det bara jag som tycker att det känns konstigt, eftersom jag kommer inte att stanna i båten hela tiden men ska gå runt på ön. 

Vad är det annat som man ska tänka på. Hur funkar det med el från bryggan? Vet inte om jag kommer att använda det. Vad använder ni el för? 

Tack på förhand!!!

batbatbat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Kul att du tar steget till övernattning. Inget besvärligt alls. Gästhamnen har säkert en hemsida med lite info. Går det att boka plats? Låsa fast båten behöver du nog inte fundera på. Har aldrig tänkt tanken och aldrig sett någon göra det. Du behöver förtöjning och kanske lite extra tågvirke om det är trångt och det behövs längre förtöjning, spring osv. Kanske någon eller några extra fendrar.. Behöver du el så ta med gott om sladd och kanske en koppling mellan elskåp och sladd då det ofta är ett annat uttag på bryggan. Vad det kallas vet säkert någon annan. Har bara med en batteriladdare och kopplar in den för att kunna ha kylväska, radio, värme osv igång utan att fundera på batteri. Övrigt ett gott humör och roa er väl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att man inte får låsa fast båten måste väl vara ifall det t.ex skulle börja brinna ombord så att det går att flytta båten från omkringliggande båtar eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Sandhamn har de europakoppling på sina elskåp och det är detsamma i nästan alla gästhamnar. Har du inte det så köp en adapter.

I Sandhamn är det nu groteskt många båtar och för en vecka sedan låg ett tiotal båtar på redden och hovrade för att få plats. Man ska ligga där och vänta på att en hamnvärd kommer med sin rib och lotsar in dig. Sä är det sällan  i andra hamnar, där får du söka plats själv. Ingen låser fast sin båt i skärgården och jag har inte hört om några stölder heller. Det finns affärer på de större öarna så man behöver inte ha med sig allt - sponsra skärgården genom att köpa mat i deras affärer istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte många som tycker om Sandhamn känns det som. Finns det ett bra alternativ i området föruttom Lökholmen?

Tack

batbatbat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...