Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
ingero

vilken propeller

Rekommendera Poster

Jag har en safir cabin motor 130 hkr. Jag har en propeller 13x15 och motorn orkar bara upp i 3600 varv. Jag bytte propeller 13x14 då orkade bara motorn upp till 3900 varv. Vilken storlek skall man ha på propellern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är inte jag så kunnig på just inombordare för det antar jag att det handlar om? Skriv gärna vad det är för motor.

Är du säker på att varvräknaren stämmer?

Annars tycker jag det låter som att din motor inte är i så bra kondition, för skulle du få upp den i maxvarv bör du ju ha en propeller med väldigt liten stigning och det kan ju inte stämma.

Är botten slät och fin?

Är komptest utfört på motorn?

Men som sagt, skriv ner vad det är för motor så finns det många här som är duktiga på just inombordare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn har gått c:a 10-15 tim efter nyrenovering. När motorn är obelstad varvar den c:a 5500 - 5900 varv enl. varvräknaren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, då faller det bort många eventuella frågor.

Vi får hoppas det är nån inombordarguru som kan hjälpa dej vidare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan så kanske du ska låta bli o gasa obelastat upp till så höga varvtal om du vill att motorn ska må bra i framtiden också.

Har motorn suttit i båten innan renoveringen, om ja, hur orkade den då?

Hur har du det med tändningen, fungerar förtändningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag har haft en exakt likadan båt som du en gång i tiden. Den hade inga som helst problem med 13x14 att varva ut till 5100 varv, den kunde varva lite till rent av. (är nästan säker på proppstrl). Nu skrev du inget om vilket drev du har, men jag hadde ett Aq 280 drev). Då gjorde den åtminstone 25kn.

Men en sak som jag tänker på är att du nog måste kolla ventilspel efter renoveringen. Nu när den gått lite timmar.

Jag skulle tro att det är till stor del detta problem. När jag renoverat min, så fick jag justera om dem. Så kontrollera spelet nu, justera. Och kontrollera igen om ett tag, eller om du märker av en förändrad gång på motorn..

Det kan vara värt att kolla av så att tändningen står rätt också.

900-1000rpm = 10-12° f.ö.d

1500 rpm = 21-23° f.ö.d

2000 rpm = 27-29° f.ö.d

Det är viktigt att man kollar så att tändförställningen funkar. Därför att om man tex får för tidig bang så skadar man kolvar och kanske även lager. Så nöj dig inte med att bara kolla vid tomgång.

Skruva ut tändstiften och kolla så att de ser fina ut. Det går säkert att googla på bilder hur tändstift ser ut vid olika diagnoser.

Skulle den fortfarande inte orka, så kontrollera bränslesystemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...