CalleD 1 Postad 22 Juli , 2013 Hallå sailors! Jag har en Ockelbo HT19 med den något udda motorkombinationen AQ145 och ett uråldrigt 100-drev. Förra ägaren som lät installera 145:an förstog nog inte bättre... Båten går ok med två personer i med denna kombination, men utväxlingen är helt åt skogen och såfort man lastar henne litegrann så gräver hon ner sig och gör 12knop i maxfart! Jag har läst mig till att en AQ145 funkar bäst tillsammans med drevutväxling 2,15:1 och inte 1,66:1 som jag har nu. Vad skulle ni satsat på i drevväg? Ett schysst 250D med rätt utväxling för billiga pengar eller ett nyare 280D med powertrim+tilt för en dyrare slant? Gissar på att jag måste byta sköld i båda fallen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 548 Postad 22 Juli , 2013 280 drev har normalt inte powertrim. Då heter det 280T, eller PT. Om du ska byta till ett 250, eller 280 drev, måste du byta primäraxelkåpa, och hitta ett avgasrör till skölden som passar till motorn. Det är inget fel på 250 drevet, annat att det ylar mer än ett 280. Det beror på att det är rakskurna kugghjul i undre växeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 23 Juli , 2013 Tack för snabbt svar! Såg också att avgaserna går ut i drevet på 280 och genom akterspegeln på 250. Har just nu bara en rostfri krök i akterspegeln och det blir ju lite högljutt med det, men det funkar. Primäraxelkåpan är väl det som kallas strut i alla annonser antar jag. Är det antal splines som skiljer dreven åt då eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sauna 2 Postad 23 Juli , 2013 Jag har en extra strut i garaget om du är intresserad... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 24 Juli , 2013 Det är ju en prisfråga Har dock inte hittat något drev än, så det är väl ingen panik direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 548 Postad 24 Juli , 2013 Avgaserna går ut genom drevet på 250. Skillnaden på primäraxelkåporna, är att kåpan till 100 drevet har en anslutning för knutbälgen som har mycket större diameter, och har annan typ av kullager, då drevoljan cirkulerar i bälgen. 100B drevet har kardanknutar, och ingen olja i bälgen, förhoppningsvis. 250-280 , har samma typ av kåpa, utom för drev med powertrim, där längden på den del som sticker ut ur skölden skiljer. Det har jag lärt mig den hårda vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 24 Juli , 2013 Jag tycker tveklöst du ska titta på 290 drevet och inget annat då har du trimtilt inbyggt, och båten kommer att flyga fram. Finns några stycken på blocket, 290 är ett optimalt drev och funkar klockrent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martin_tre 0 Postad 25 Juli , 2013 Ett tips om du ska köpa ett begagnat drev. Kolla så att drevet är kompett. Jag köpte ett 250 drev i våras, fattades lite smågrejer men för 1500 så tyckte jag att det var ett kap. Men innan drevet var kompett hade jag kommit upp i nästan 8000:-. Och då var det bara lite bult, en täckkåpa, gummikudde, några slangar och kröken som fattades. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser