Mhult 0 Postad 21 Juli , 2013 Hej! Jag är på gång och skall köpa en Aquador 23 dc , 2007, med en Mercruiser Cummins 2,8. Dock lite osäker på motorns prestanda efter att ha provkört. Kom upp i drygt 29 knop m tre pers i båten och drygt 3600 varv. Enligt teknisk info från Aquador skall den komma upp över 32 knop och upp mot 3760 varv med denna motor men det ju med de sllra bästa av förutsättningar så mina testdata kanske är ok? Hör gärna av er om ni har erfarenhet av samma motor och båt! /Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyGson 7 Postad 22 Juli , 2013 Jag har förvisso inte erfarenhet av just den båten eller motorn. Men det är väldigt mycket som spelar in på fart och motorvarv. Som ex beväxning, last, och självklart hur många man är i båten. Med de siffror du redovisar här tycker jag att den verkar gå helt OK. Är du osäker? Provkör en gång till - ensam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mhult 0 Postad 22 Juli , 2013 Japp det blir en båttur till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 22 Juli , 2013 Kolla bottenbeväxning, var det full tank, övrig last etc? Verkar allt normalt så låter 29 knop med 3 pers aningen lite för båttypen. Marschfart är ju vid ca 15% avdrag mot toppvarv. Så åker ni ofta många med mycket last så blir det nog aningen segt skulle iaf jag tro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 22 Juli , 2013 Jag vet inte hur båtvan du är, men intrimningen av drevet är viktigt för att komma upp i toppfart. Det finns en hel del här på forumet att söka på angående Aquador. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mhult 0 Postad 24 Juli , 2013 Tack för svaren! Glad båtamatör sen många år så lite koll har jag:-) Problem m styrningen när jag testade båten så det var lite lurigt att trimma o grejja m trimplanen, därav mina frågor på forumet. Ses på sjön! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NicolasJ 0 Postad 24 Juli , 2013 Testade vår Aq.23HT med KAD32 diesel (2006 2.4l) före köp (2011), också visade 29 knopp vs. 31 som på papper.. jag inte avsett detta som alvarigt, aldrig kör mer än 25 knopp (skona motor och drev). Också max. 29 på 3700 varv. när experimenterar en-två gångar per sesong. Förra ägaren uppgav samma, jag tror att trimma diesel skulle göra trick, men inte vill göra något. Bara nöjd som det går. Jag tror att viktigaste är att båten går snabbt på planen (13-15 knop) och vidare till 25 knop, detta gör den utan tveck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 24 Juli , 2013 Skona motor mm eller inte har ju lite att göra med vid vilket varvtal båten gör 25 knop? VP brukar rekommendera att marchfarten för dieslar ligger 15% under toppvarv vilket skulle innebära 3145 varv i ditt fall. Min diesel toppar 32 knop och jag får ut precis 25 knop i rekommenderad marshfart. men kurvan kan ju skija sig lite åt mellan olika båtar och motorer iof. Jag vill inte alls påstå att båtarna är undermotoriserade för det har helt med hur fort man själv vill åka under långa perioder men det alltid vara värt att räkna ut vad det av tillverkaren rekomenderade fart/varvtalet för marchfarten ligger om man kör väldigt många timmar i samma fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 25 Juli , 2013 I min manual till ad31P står det rekommenderat varvtal Max minus 200 rpm. Det skulle ge ca 4100rpm. Nu tycker jag båten går bäst vid 3700rpm, lite tystare och då ca 20knop. Vore intressant att veta om det går åt mer diesel vid 3700 än 4100... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mhult 0 Postad 7 Augusti , 2013 Hej alla! Efter en veckas (!) provkörning kan jag konstatera att Mercruiser Dieseln (200 hk, 2,8 l) funkar strålande. Efter att ha fått ordning på styrningen så var det inga problem att jobba med trimplan och tilta drevet till perfektion! 3750 varv och 32 knop, precis som specen från Aquador. Vi var 7 pers (5 vuxna och två barn) med full last som var ute och åkte i fyra dagar och det var inga problem att marcha mellan 25-27 knop.. Soppaförbrukningen kändes också bra (mätte inte i detalj) trots den vällastade båten. Summasumarum så är det bara att konstatera att jag borde prioriterat ett köp av en Aquador tidigare. Fantastisk båt med bästa stuvutrymmena i storleksklassen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chili 0 Postad 22 Februari , 2015 Hej, Såg denna tråd som är ett par år gammal. Har du kvar din Aquador 23:a? Funderar på att köpa en 23 DC och funderar rätt mycket på motorval. Mercruiser Diesel är ju inte så vanlig så jag tänkte höra med dig hur du tycker den har fungerat? Vet du vad den drar per Nm, hur går den i farten mellan 10-15 knop, ljud, problem eller liknande? All info vore intressant! Inte bara om motorn utan gärna om båten i största allmänhet:) Tack på förhand! DC-Spekulant Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser