fredbjar 0 Postad 21 Juli , 2013 Hej Vad tror ni om denna? Har en Maxi 84 med kompressorkyl, tv, vhf, vindinstr, plotter o övrig vanlig förbrukning. http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=70224 Vad ingår i NOAs monteringssatser? Vad behöver jag komplettera med för nedan alternativ Vridbar: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=6551 Justerbar: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=6553 Med vänlig hälsning, Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 21 Juli , 2013 Jag har själv den som heter 6551. Funkar klockrent, och behöver inte kompletteras med något. Om du har en akterpulpit med 25 mm-rör att fästa den på. Går att vinkla både horisontellt och i sidled. Jag har inte samma panel, men det borde funka, kolla med butikspersonalen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Juli , 2013 Jag monterade den på stång http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=6551 på min storfidra. Storfidrans puchpit har bara ett övre rör, så jag stal lite delar från min NOA-täckställning så att jag kunde få ett undre fäste i ett det lodrätta benet på puchpit. Stången (stängerna) blev sittandes en aning snett, men det fungerade utmärkt. Exakt vilka delar jag använde mig av kommer jag inte i håg - jag hade ju att välja av. Dessutom var det 2004. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredbjar 0 Postad 22 Juli , 2013 Hej Jag har bara ett övre rör 25 mm. Någon som har erfarenhet/tips på vad jag behöver för att fästa nertill? Ni får gärna oxå nämna vilken panel ni har ihop med hållare. Med vänlig hälsning, Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Juli , 2013 En 100W panel är drygt 10 kg och ett ganska avsevärt vindfång i rätt läge. Håller det att bara fästa i pushpit? Till mina 50W hade jag en piskställning med två rör som gick igenom däck och sen surrat i pushpit. Nu har jag 2x50W och har förstärkt med två stag till däck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 Juli , 2013 Den som har mest solpaneler när han dör har vunnit. Här 130W på luckgaraget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Juli , 2013 Jag hade 2 st 25 Wattare på var sin stång. Kapade stängern en aning. Egenligen lite för mycket då panelern tog i vindrodret, när jag seglde med det. Har seglat i stormvindar med panelerna på plats utan problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 22 Juli , 2013 Jag tar upp kampen, har 120+50+40=210W på taket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Juli , 2013 Den som spar han har Gamla panelerna kvar. Första panelen 22W för 1400 spänn Andra panelen 30W för en tusing Tredje på 85W för 1800 kr Och den senaste på 130W för 1000 jämnt. Detta är utvecklingen för solpanelandet på vår båt och allmänt på marknaden och panelanvändandet. Samtidigt en fingervisning om var elen kommer att produceras i framtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 23 Juli , 2013 Ja priset på paneler har sjunkit markant. köpte min första 50W för 3-4år sen på blocket för 2900:- med regulator. Köpte i år 120W och 40W för 800:- resp. 400:- och en regulator för bägge för 150:- på tradera. Nu är i och för sig 50W panelen monokristalin och de andra polykritalina men priset har mer än halverats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Juli , 2013 Passa över bucklan vetja! 265W Fast egentligen laddar de sällan över 120W när solen står som högst. Inte så lätt att rikta. Den på luckgaraget är bara fastbunden med lös sladd så den kan riktas om det skulle behövas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Juli , 2013 Det var då fasen, jag får täcka en bit av sittbrunnen med 2x50W så kommer jag till 310W totalt. Bättre att få ström än solskador. Men visst är det fantastiskt, alltid fulla batterier, alltid gott om ström. Kylen alltid i gång, laddad med lite godsaker och isbitar. Generatorn känns överflödig, min brukar ladda med typ 4A en liten stund. Fasta paneler, inget riktande, inget krånglande. -- Den 6:e augusti inför EU strafftullar på kinesiska solpaneler med 47% så under hösten lär priserna stiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allegro33 9 Postad 2 Augusti , 2013 Ro hit med bucklan,, 690w Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fabianm 1 Postad 2 Augusti , 2013 Hehe vilka bra svar det kommit in på frågan, Jag måste erkänna att jag ligger i lä jag har 45 W endast. Men som svar på frågan Fred, jag monterade http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=6551 på min båt med en 25 W panel ovanpå. Vad jag minns fungerade det fint och inget behövdes kompletteras. Eller ja, jag var tvungen att köpa till de muttrar och bult jag använde för att förankra panelen i NOA hållarens styrskenor. Eller vad man ska kalla det för. Sen är det väll en annan historia men det blev ju en komplettering till satsen då kompisen som hjälpte till att montera det hela tyckte att ett bra ställe att lägga vissa av tillbehören till panelen var på båtten av vattnet på min båtplats Har inga monteringsbilder på hur monteringen blev vill du ha det kan jag fota det åt dig. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Augusti , 2013 Svårslaget! Bucklan kommer som ett imaginärt datapaket med E-posten. Gratis! Men varför inte. När det mulnar på behövs det wattnet. Har haft gott om ström i sommar men så har det varit mest sol också. Ingen generator på motorn i sommar. En observation jag gjort är att battmetern visar på minus några Ah fast batterierna är fulla. Har aldrig behövt nolla mätarn när jag laddat med motorns generator. Effektivare laddning med låg ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allegro33 9 Postad 2 Augusti , 2013 Jag ruttnade förra sommaren på min solcell 50wattare och dåliga marinbatterier, , kylen slutade fungera , kunde inte kolla på tv längre än 20min, ochsåvidare,, plus att vi ska ju långsegla nästa vår och det absolut värsta som finns är när plottern,kylskåpet,frysen och ekolodet dör . AGM batterier kan jag verkligen rekomendera . Monterings anvsning, ( montera dom precis hur ni vill, ståeende liggande högkant uppochner,,, Och glöm sedan bort dom! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser