Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
ConnyGson

Landström - installationskablar

Rekommendera Poster

Dags igen för en liten klurighet.

Jag har en Sundancer från -88 den är importerad och hade ett 115-volts landströmsystem. Allt är utbytt från 115v till 230v UTOM installationskablarna.

Istallationskablarna är Delco Marine, märkta 600 volt. de är mångtrådiga 3-ledare. Men de har grön jord istället för gröngul. självklart kan jag avända dessa kablar, men är de godkända? dimensionen räcker ju till i och med att de är anpassade för 115 volt (= grövre kablage än vid 230 volt). De är dessutom mångtrådiga vilket rekommenderas i båt.

Men med tanke på jorden färg så lär de inte vara godkända. Då till den stor frågan: Vad använder man istället?

Hur mycket jag än söker så hittar jag bara landströmskabel (mellan land och central). Jag har också hittat hänvisningar som pekar på olika gummikablar - men de är väl inte godkända för förläggning i rör eller inbyggnad.

Vad använder man?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... menar du från intaget till båten fram till din central ( där du säkert har en jordfelsbrytare installerad )

Det är lite klurigt på fritidsbåtar där det genom ett undantag inte gäller samma regler som på land. Det innebär i praktiken att du som ägare/redare/anläggningsansvarig skall se till så att sådan material som är lämpligt används liksom beprövad installationsmetod.

Man får ledning i olika standards som då är för kommersiella krav på båtar, inte för fritidsbruk.

Jag viill inte råda dig här för det är endast du som ansvarig - ev med professionell hjälp - kan avgöra om den ledning du har installerad är tillräckligt säker för din anläggning och där du bedömer att förväxling inte kan ske - även av båtägare i framtiden, när du sålt? Jag har själv sett på landinstallationer, äldre sådana, att elektrikern satt upp en skylt med ev avvikelser i hur jordning har gått till. Kuriosa, min brorsa flyttade till en nyrenoverad lägenhet där det inte fanns jord dragen i stigarledningen. Alltså så hade företaget som moderniserade skapat en jord för varje lägenhet. Vilket för övrigt är helt i enlighet med bestämmelser men man ska sätta en lapp, anser jag...

Tips, på den här siten finns sk typkretsschemor mm som bygger på både insikter i gällande bestämmelser och ett tänk. Det är ingen officiell site men ger ändå tankar om hur jord kan hanteras internt i en båt. Faktum är att det rekommenderas att inte ansluta land-jorden!

http://www.batteknik.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Jag vet att jag är ansvarig och jag har förtroende för befintliga Delco-kablar. Men jag är ändå fundersam. Det finns hur tydliga regler som helst om hur kablarna ska dras. Men finns det verkligen inga rekommendationer på vad som bör användas? Låter otroligt.

Vad används i nya svenska båtar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istallationskablarna är Delco Marine, märkta 600 volt. de är mångtrådiga 3-ledare. Men de har grön jord istället för gröngul. självklart kan jag avända dessa kablar, men är de godkända? dimensionen räcker ju till i och med att de är anpassade för 115 volt (= grövre kablage än vid 230 volt). De är dessutom mångtrådiga vilket rekommenderas i båt.

 

Det finns gröngulrandig tejp som man kan märka om ett par cm av ändarna på jordledningen med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns tydliga och klara regler på hur en 230V installation i fritidsbåt ska vara utförd och vilka grejer som ska användas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bhemac vet var det finns tydliga regler kan du kanske hänvisa trådskaparen - har frågar ju just det, bl.a. vilken kabel han ska ha?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns i standarden: ISO-13297

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack det tydliga svaret.

Jag har läst igenom ISO 13297, både nu och tidigare men tyvärr så ser jag tydligen lite illa för där står i klartext hur kablarna ska vara funtade - men det här är en internationell standard som inte visar på VILKA kablar som är godkända/rekommenderade i sverige - vilket var vad jag frågade efter. Däremot hittade jag vid min senaste genomläsning en intressant upplysning:

protective conductors: green or green with a yellow stripe (see 4.1). vilket tyder på att jag borde kunna använda mina gamla amerikanska kablar.

Men jag har, efter mycket letande, hittat en kabel som används inom fartygsindustrin och borde uppfylla alla krav:

Mångtrådig, Rekommenderas för fartyg under däck, får förläggas i rör mm mm. Den heter MPRX och finns att beställa hos de flesta elektriker som metervara. Den kostar strax under 30kr per meter inkl MOMS. Vilket låter mycket men det blir inte så mycket totalt i en fritdsbåt.

Efter att ha sett så många båtar med EKK, EKLK, EKKJ mm mm så vill jag göra rätt. Jag hoppas att även någon annan har nyttan av informationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

Jag är elektriker och har installerat en hel del i båtar samt ett gäng egna båtar. Jag tycker INTE att det finns tydliga regler kring hur det ska dras, kopplas och installeras i båtar. Jag kan inte se några problem med att dra vanlig FK tråd i rör förutsatt att det är en torr miljö. Med torr menar jag att de inte utsätts för vatten. Behöver inte ha några specialkablar, det är bara trams. Att tänka på är att 230V inte får dras tillsammans med klenspänningskablar. De måste separeras, Du måste ha 2-poliga säkringar med tanke på att du kan aldrig vara säger på var du får fasen och en JFB så klart. När det börjar bli extra krångligt är om du har en stålbåt eller ännu värre en alubåt. Metalldelarna i en båt ska skyddsjordas vilket innebär att du blir drabbad av det galvaniska elendet. Du ska sätta dit en jordplatta på båten som jordar mot vattnet då blir det ännu mer galvaniska strömmar. Att din jordkabel är grön istället för gröngul spelar ingen roll tycker jag. För att vara säker så märk upp alla ändar med grön/gul tejp. Det bästa är att sätta dit en skyddstransformator på båten så skapar du din egen skyddsjord istället för att ta den från land men de är svindyra. Lite overkill i en plastbåt men stålbåt är det nödvändigt om då ska ha skrovet jordat och det ska man ha. Det är inte helt enkelt men kom ihåg att det du som bär ansvaret...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Landkrabban!

Jag tycker att du har helt rätt - det är inte helt tydligt. Men när nu det finns en framtagen kabel, så känns det tryggas att använda den (som elektriker betalar du väl bara runt 10-12 kr för den). Du använder FK - är den tillräckligt mångtrådig? Hur är det i så fall med RK?

Observera att jag inte är elektriker - men djävligt nyfiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

INTE enkeltrådig kabel i vibrerande båt. Man får utmattningsbrott efter ett antal säsonger. av motorvibrationerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej den ska aldrig vara enkeltrådig - RK är väl extra mångtrådig? Det är väl EK som är enkeltrådig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag kanske inte kommer ihåg rätt för jag hade bestämt för mig att det stod i standarden vilka kabeltyper som ska användas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aktiverar Funkis tidigare LÄNK, för den innehåller som sagt i sin tur en pdf-länk med de båtanpassade typkretsschemor som kan överbrygga gapet mellan vanlig landström - och dess nog fyrkantigt och rätt obegripligt skrivna ISO-standarder - gentemot verklighetens korrosionskänsliga båtel!? Kabelfärg-avvikelser omnämns väl i.o.f.s. inte, men men.

Obs att dokumentet enligt min bild har riktigt tunga namn i arbetsgruppen, myndigheter och båtklubbar. Klart läsvärt.

post-10006646-1394237584,7729_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte ens att jag behöver betala över 10 kronor för den. Det är ganska rejäla påslag på kablar. FK är fullt tillräcklig i en båt tycker jag. Det i alla fall godkänt. RK är ju fler trådar i så det kan nog vara bättre men det är FK som alltid ligger i bilen. Anledningen till att ha fler trådar är att klara vibrationer bättre och rörelser men samtidigt så är en mångtrådig kabel känsligare för fukt och korrosion. Har man en båt med en sne axel kanske man borde ha en mer mångtrådig kabel men så mycket skakar och vibrerar ju inte båten. Det är vad jag använder. Viktigare är att veta vad man gör när det gäller central. Att säkra av både fas och nolla tex. Har sett många konstiga varianter på kopplingar i båtar... och på andra ställen med för den delen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips där om mångtrådig kabel känsligare för fukt och korrosion. Det var en aspekt jag inte tänkt på.

Hur gör du med rören då. Jag antar att du använder flexrör. Spelar det ngn roll vilken typ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Finns prisvärda flexirör utan slits på Swedol. Både gråvita och mer snygga svarta. Säljs i meter eller hela rullar och i några olika diametrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att bredda inköps ställen så finns dessa på alla järn/Bygghandel/byggvaruhuset/...samt Biltema :-)

Mao...lätta att komma åt .

Köp den sorten som inte är godkänd för ingjutning ..lite överklass på den för ändamålet !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...