ConnyGson 7 Postad 21 Juli , 2013 Jag har en -88 Sundancer. Den har som orginal 1 huvudströmbrytare med 1, 2, 1+2 och OFF. Det jag vill göra är att antingen byta ut den eller komplettera den med en Ctek 250 DUAL. Teoretiskt är det inte något problem MEN, jag måste få grepp om vilka kablar som är vilka i huvudströmbrytaren. I huvudströmbrytaren har jag 7 kablar kopplade. Kontakt 1: 1 grov kabel till batteribank 1, + 1 röd kabel 4mm2* Kontakt 2: 1 grov kabel till batteribank 2, + 1 röd kabel 4mm2* Kontakt 1+2: 1 50mm2 kabel (går till startmotorn), +2 röda kablar 4mm2* * alla dessa extra kablar med samma färg, går upp i en buntad kabelhärva i rör (kan inte följa den) Från generatorn B+ går en 4mm2 (orange) upp i samma buntade kabelhärva. Jag provade att starta motorn i läge 1 och kontrollera laddning, den laddar bank 1 men inte bank 2. Provat i läge 2 och den laddar bank 2 men inte bank 1 och slutligen 1+2 och då laddar den båda. Men jag har även provat att koppla ur alla dessa extrakablar 1 och en och mäta upp om den laddar den vägen - det gör den inte på någon av dessa 4 kablar! (iofs bara kollat med voltmeter) Hur fn vet jag hur laddningen kommer från generatorn till mina batterier? Jag är helt ställd! Det jag vill uppnå är med andra ord: Koppla start + laddning till min CTEK DUAL på startsidan och förbrukning på förbrukningssidan. Men för att göra det måste jag lista ut vilka kablar som är vilka. Hoppas att det finns ngn som åtminstone fattar något av ovanstående lite lätt röriga beskrivning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyGson 7 Postad 22 Juli , 2013 Fy fn vad trött jag blir på mig själv. Om man bara glömmer bort att tänka så är det inga problem att göra fel. Laddningen i ovanstående fråga kommer naturligtvis bakvägen dvs genom att generatorns B+ är kopplad till startmotornkabeln. Det är inte helt ovanligt. Jag vet fortfarande inte vad de fyra okända ledarna går till men det spelar fn ingen större roll. Jag sätter ämnet som löst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser