Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
sportsman

Första båt - bowrider för 40-70.000

Rekommendera Poster

Hej!

Va ut på sjön med en kompis i hans större Dc båt och vart så fast så nu vill jag ha en egen! Kollade runt lite på blocket o youtube och fastnade sedan för bowrider modellen, vill ha en lite party båt som är perfekt att puttra runt i samt åka runt till olika stränder o öar i siljan uppe i dalarna.

 

Vilka märken rekomenderar ni? 

Här är några som jag skulle kunna tänka mig



Chris Craft 21, V8 på 5,7L - 260 hk, är det för stort och hur törstig är den egentligen på vad jag tycker denna lilla båt?



http://www.blocket.se/uppsala/Chris_Craft_21__48179679.htm?ca=6&w=3



Sen har jag kollat på lite bayliner 



http://www.blocket.se/jonkoping/Bayliner_Bowrider_47677902.htm?ca=6&w=3

http://www.blocket.se/dalarna/Bayliner_Bowrider_47577409.htm?ca=6&w=3



Vad rekomenderar ni, kan absolut ingenting om båtar eller motorer så vill ha en så problemfri båt som möjligt. Hade tänkt mig från 40-70.000 gärna runt 60k och väntar gärna med att köpa till höst då priserna går ner lite.

 

Vad ska man tänka och titta på vid köp? Allt info är av intresse!! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha ett problemfritt båtåkande köp en båt med en nyare 4-takts utombordare.

En äldre bensin inombordare är törstig och kan behöva lite tillsyn då och då.

Men ChrisCraft med v8 låter fint, de andra Baylinerna ger Jag inte mycke för.(2-takts inombordare?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!! Va inne på just innombordare för att jag personligen tkr de ser lite mer stilrent ut men ska tänka på det!



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har själv haft en Bayliner 175 som jag var riktigt nöjd med.  Tyvärr så får man ingen sådan för 70 men om du har möjlighet så skulle jag ta ett lån och köpa för 100-110. 

Ruskigt bra andrahandsvärde på dessa ,köpte min för 100 och fick 110 för den 3 år senare. Visst jag hade kanske lagt ner 8000 på en ny stereo m.m. så man kan säg att det blev plus minus noll på 3 år, som pengar på banken :)

I den sitter det en stabil inombordare 4 takt på 135hk.

Generelt sett skulle jag rekomendera inombordare, tycker de går stabilare , mindre ljud och framför allt mindre stöldbegärliga. Sen är det stilrenare också men det får man väl se som en bonus.

Allt vad V6 och V8 heter tycker jag att du kan glömma direkt, ska vara kul att åka båt, personligen tycker jag inte att det är så kul att åka då varje dagstur kostar 500-800kr för de drar så mycket soppa.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inombordare är najs.

Jag har absolut inte något emot såna.

Jag tänkte mer på summan du tänkte lägga på båt ger en ganska ny utombordare,en något äldre inombordare.

Färre hkr=mer båtåka

Men jag kan ha fel.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren, alla är till hjälp!







Jo ska man ha en v6a eller 8a har jag också insett att det kostar att åka, har en V8a i bilen så.. Frågan jag ställer mig är hur mycket billigare blir det tex med Volvo motorn i bayliner'n på 140 hk gämfört med V8an i Chris Craft'en? Halva kostnaden i drift? Räcker det med 140 fikusar om man vill gasa lite emmellanåt, säg 30-40 knop? 







Ja en nyare motor är ju aldrig fel, speciellt om man tänker på att jag inte kan så mycket.. Men som en annan sa, en inombordare låter mindre och ser ju stilrenare ut på dessa båtar.. 

 

Hade gärna tagit ett lån men saken är att jag endast är 19 år och jobbar bara säsong i mitt yrke, visserligen har jag bra betalt för att gått ut skolan för 1 månad sen men får ingen a-kassa förens man fyllt 20 så ett lån på en båt är ju inte optimalt även fast jag gärna gjort det ;) Är ju min första båt som sagt så blir ju kanske nått annat åh nyare sen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart skall du köpa Bowrider!

 

Som du säkert redan sett är det generellt mindre bowriders som har utombordare, och skulle de hänga en 4-taktare på akterspegeln kommer den garanterat hamna över din budget.

 

Man hör ganska ofta att folk kastar ur sig att v8 är för törstigt m.m. Det skulle vara roligt att höra om de gjort egna tester med identiska båtar och samma hastighet, last etc.

 

Kör själv en 19 fots Chris Craft bowrider med Mercruiser 5,7L V8, har flera vänner som har bowriders med Mercruiser 3,0 (rak 4:a) vi åker alla Wakeboard eller dagsturer med famlj och vänner.

 

Min båt planar oavsett åkare, antal passagerare eller belastning vid halvgas och varvar ca 2400 rpm i wakeboard-fart (drygt 17 knop). Deras båtar kräver fullgas för att komma upp i plan vid belastning och varvar sedan ca 3500 rpm vid wakeboard-åkning. Det är ingen stor skillnad (om någon alls) i förbrukning mellan deras båtar och min vid likadan användning. En svagare motor är dessutom betydligt mer ansträngd, låter mer, svårare att hålla jämn hastighet.

 

Självklart KAN en V8 dra mer soppa än en 4:a om man vill, men då går det också betydligt fortare...

 

Försök hitta en båt med omplastad durk och akterspegel samt renoverad motor. Skall du köpa en äldre amerikansk bowrider (mest båt för pengarna) skall den helst ha Mercuiser motor och drev, ej OMC.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Nu vill inte jag vara den som är dryg och märker ord osv men säger det inte sig självt att en Mercruiser 5,7L V8  drar mer bensin än en Mercruiser 3,0 4:a ? 3.0L kontra 5,7L visst under vissa förhållanden tex wakeboard åkning enligt ditt exempel så kan det kanske finnas en poäng, men vid vanlig körning borde det inte vara något snack om saken.

Dessutom har jag för mig att Mercruiser 5,7L V8 är en äldre motor , var inte den vanlig i slutet av 90-talet.  

Självklart KAN en V8 dra mer soppa än en 4:a om man vill, men då går det också betydligt fortare...

Batydligt fortare, hur fort går din båt egentligen ? 60-70 knop ? en bayliner 175 får man väll upp i 40-45 knop tvivlar på att din V8 går så mycket fortare, kan ha fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren!



Som 24 seven skrev så förstår jag hur du menar, stor motor - liten båt = drar inte så vansinningt mycket

Liten båt - liten motor = motorn får jobba mycket mer för att nå samma resultat vilket ökar varvet o bensinförbrukningen

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte alls självklart att en större motor drar mer, se till exempel följande test där den mindre motorn får jobba så hårt att den drar mer soppa.

 

http://forums.iboats.com/boat-topics-questions-not-engine-topics/interesting-comparison-motor-size-vs-fuel-consumption-397741.html

 

Kör till exempel just nu med ca 500kg ballast (Fat Sacks med vatten) i båten för att dra större våg då man åker wakeboard, hade jag haft en mindre motorn hade den ej orkat hålla min båt i planing vid 17 knop och hade varit betydligt sämre att åka wakeboard efter.

 

Mercruiser 3,0 4,3 5,0 5,7 7,3 (i grunden bilmotorer) är av samma stenålderskonstruktion som härstammar från 40-talet. Alla utom 7.3 finns kvar även om de flesta idag säljs med insprutning.

 

Bayliner 175 är en av de minsta bowriders som finns på marknaden, de

såldes även med 90hk Force utombordare. Det är mycket möjligt att 3,0:an räcker i denna båt, men kliver man upp lite i storlek och vikt till Bayliner 1850 eller 1950 känns 3,0:an ganska trött. Har en god vän med en Bayliner 1850, med optimal propeller gör den ca 40 knop. Min något tyngre båt med 5,7:a gör ca 50 knop med rätt propeller. Ingen av oss kör dock med propeller optimerad för topfart, då detta är ointressant jämfört med dragstyrka vid vattensport och många personer i båten.

 

För övrigt är soppaförbrukningen en så liten del av kostnaden för att ha båt att den är i stort sett ointressant med den korta säsong vi har i Sverige.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...