Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Gäst Stefan Nordström

Köpa båt i Tyskland

Rekommendera Poster

Gäst Stefan Nordström

Vet någon hur det går till om man köper en båt från Tysklan. Hur funkar det med moms/skatter och tull mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EU land fri rörlighet för varor= ingen tull, skatt betalar du i landet du handlar i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Å

Så länge det rör sig om en begagnad båt är det inga problem. Bara att åka och hämta. Det krångligaste är att betala. Antingen får du åka med kontanter innanför skjortan eller så får du betala handpenning och sedan föra över pengar till säljarens konto innan båten häntas. Kolla flera transportörer inann du bestämmer dig. Det kan skilja en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har förstått fungerar det utmärkt med fabriksnya båtar också. Jag vill minnas att det funkar såhär. Ju dyrare båt du köper desto större blir vinsten. Visten består nämligen i att vår larvigt höga moms, 25%, vida överstiger den tyska, 17%. Därför börjar det bli vanligt att svenska båtfabrikanter säljer till svensk konsument via exempelvis Tyskland. På en båt som kostar en miljon plus moms gör man således en vinst på 80 000kr. På det viset smörjer vi lågmomsländernas ekonomi och förlorar själva. Men det är politik det, och jag gissar att ingen vill läsa om det på ett sådant här trevligt forum... De bästa /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
http://www.tullverket.se/se/Studerande/handla_via_internet/nar_ska_jag_betala_moms.htm Jag hade fått för mig att man kan i vissa fall åka på att betala svensk moms, dvs 25%. Jag tror att det gäller handel via internet och om avsändaren säljer för mer än en viss summa till landet i fråga, dvs Sverige... Vrid och vänd det hur du vill men nog tjänar du på att handla utanför Sverige...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo du Wille du har rätt det är ganska vanligt att vi som bor här nere vid Malmö åker till Tyskland och köper båt.Ribb båtar är mycket biligga i Tyskland ,det är ochså mycket vanligt att man kan köpa båt i Tyskland över en dansk båthandlare.M V H Harald

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Det viktigaste är att man få bevis på betalt moms i Tyskland (eller annat EU land) Det kallas EinfuhrumsatzSteuer (EUSt) på tyska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Å

Principen är väl att man på nya saker betalar moms i det land saken skall användas. Så funkar det exemplevis om man köper ny bil i Danmark, man slipper betala de ruskiga danska skatterna men betalar istället svensk skattesats. Fast, det är ju lättare att få med en båt hem. Den skall ju dessutom inte registreras...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Är båten under 7,5 meter räknas det inte som nytt fartyg och ingen moms behöver betalas i Sverige. Bra! Har precis köpt ny båt i Tyskland, mycket billigare än i Sverige för samma båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plotter, har du internet sida till där du köpte båten? Jag är intresserad av att göra detsamma ngn gng...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regeln är att om båten är mer än tre månader gammal, och/eller används mer än hundra timmar, skall man slippa betala svensk moms vid import. Det finns även en angivelse om längd på båt, stämmer nog med tidigare inlägg att regeln om ålder och använd antal timmar gäller för båtar över 7,5 m, men kontrollera med skattemyndigheterna. Man skall anmäla när man importerar, och kunna bevisa att båten verkligen ägts av någon annan. Hur man sedan bevisar att den använts i 100 timmar om det är en segelbåt kan man undra. Man skall inte räkna med att kunna undslippa skattemyndigheterna, som ibland krävt att privatimproterade båtar som varit mycket nya och precis klarat 3-månaders gränsen, krävts på svensk moms. Då har ägarna redan betalat den Tyska 16-procentiga momsen. Det är inte mellanskillnaden man krävs på, utan hela den svenska momsen på priset man betalt. Då blir det ett mycket dyrt köp. Tror en del som köpt demo-båtar haft problem, dessutom kan skattemyndigheterna hitta nya båtar via försäkringsbolagen. En del Europeiska återförsäljare har satt ett visst system igång för just svenska köpare, där man på t ex båtmässan i Hamburg tämligen öppet erbjuder sig att ha en ny båt i förvar hos någon så att 3-månadersgränsen klaras av med marginal. Man kan även köpa båt i Tyskland utan moms, och sedan betala moms i Sverige. Det kan löna sig eftersom en del, t ex Tyska återförsäljare, kan ge bra rabatter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det rätt uppfattat att någon annan måste äga båten emellan första köp och import? Kan man inte köpa båten ny själv i Tyskland, köra den i 100 timmar i Tyskland och SEDAN ta in den i Sverige?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...