RitPer 0 Postad 21 Juli , 2013 Har en Trissjolle som jag på senare tid seglat mycket ensam. Har hittills inte kapsejsat med den, vare sig när jag seglat själv eller med gast. Jag vet alltså inte riktigt hur den beter sig om detta skulle hända. Tanken som slog mig var att jag kanske inte kan räta den 150 kg tunga båten med mina egna 65 kg? Hur svår en en Triss att få upp om den lagt sig på sidan? Någon som har en känsla för det? Jag kan ju naturligtvis testa detta under kontrollerade former vid tillfälle men det kommer dröja. Mvh Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 21 Juli , 2013 Hade först en Lilltriss som vägde 90 kg och senare en Trissjolle som väl vägde 140-150 kg. Detta var på 70-talet och jag vägde nog mindre än 65 kg då, men med rätt teknik får man alltid upp den även om det kan ta tid. Det viktigaste är att centerbordet ska vara helt utfällt. Har båten hamnat helt upp och ner ställer du dig på tå på relingslisten midskepps vid centerbordet och försöker lyfta upp centerbordet. Sedan håller du med händerna rätt långt ut på centerbordet och använder din kroppsvikt för att väga över båten åt ditt håll. När båten väl ligger på sidan klättrar du upp och ställer dig längst in på centerbordet så nära skrovet du kan komma och håller dig med händerna i relingslisten. Var försiktig var du står, för står du för långt ut på centerbordet böjer du det eller i värsta fall går det av! Använd kroppsvikten och gunga upp båten. Sedan är det ju så att när man väl rest båten befinner den sig sällan perfekt i vindögat så det kan hända att den kapsejsar igen. Inte mycket att göra åt än att försöka igen. En bra sak är att den är självlänsande, så du behöver inte ösa som man måste med optimistjollen. Minns en gång att masttoppen fastnade i dybotten. Tog tid men det gick det med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simmalungt 3 Postad 21 Juli , 2013 Exakt så ska de gå till, jag vill bara göra ett tillägg. Använd lösa skot på storen även focken om ni är två så de rappar ur, annars är det omöjligt om du har vinden tvärs. Jag har oxå haft masttoppen i dy men tack vare följebåt så löste det sig ganska enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RitPer 0 Postad 22 Juli , 2013 Tack för mycket utförligt svar! Det låter som att jag borde fixa att dra runt den själv ändå. Får praktisera det någon gång. Hur är det med flytkraften i de här gamla skroven? Borde man komplettera med flytelement tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 22 Juli , 2013 Så länge du inte får in vatten under däck är flytkraften lika god oavsett den ligger rätt, på sidan eller upp och ner. Om det kommer in vatten under däck ska polyuretanskumsfyllningen se till att den inte sjunker. Så flytelement verkar helt onödigt, däremot en länspump om vatten kommer in under däck (mellan däck och skrov). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 502 Postad 22 Juli , 2013 Det var länge sedan jag seglade trissjolle men jag vill minnas att på den som jag seglade var det som två hinkar som satt med botten framåt under däck. Dessa ramlade (trycktes) tydligen ofta ur när man kapsejsade med följd att det kom en en hel del vatten där. Råkade aldrig ut för någon kapsejsning de få gånger jag seglade trissen men så sas det mig. Kanske ser din annorlunda ut? Annars kanske man kan låsa hinkarna på något sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RitPer 0 Postad 22 Juli , 2013 Modellen med hinkar är modelltypen som kom efter den jag har. Min har istället en lucka 30 x 30 i trä som sitter fast med en gummicord på baksidan. Jag tänker att det borde läcka rätt så friskt in här. Men jag kanske har fel. Funderar på att i alla fall sätta en tätningslist runt om så kanske det funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser