Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
Maxi_Steff

Propellerval yamaha

Rekommendera Poster

Har en Buster RS med Yamaha 60 feto 2-t.

Frågan lyder vilken propeller som skulle vara passlig? Nu kör jag med en 13,5x15 aluminium, men motorn varvar 6100 på fullt, på tok för mycket. Rekomenderade varvtalet ligger mellan 5000-5500. Vilken av dessa propellrar skulle ni ha valt om det är toppfart man är ute efter (kör oftast en eller två personer och nu toppar den 32 knop) 13-1/4 × 17, 13 × 23, 12-5/8 × 21, 13 × 19. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvstoppet ligger på 6100 rpm så det går inte o säga om du har 600 rpm övervarv eller om du helt enkelt går i varvstoppet och motorn skulle varvat ännu mer om den kunnat. Köp propp av en handlare som ger dej bytesrätt, jag hade nog testat 13 x 19 till att börja med..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har samma båt och motor men vill dra vattenskider ibland, kan de vara bättre med en 13,25 X 17 då eller ska man gå på en 13 X 19 iallafall?

Har en varvräknare som aldrig varit monterad, ( Nyköpt både båt och motor)

Kan man få hjälp med elschema till en yamaha 60hk från -87 eller instruktioner hur man monterar en sån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Digital multifunktionsmätare eller vanlig analog..? Varvtalssignalen är annars grön sladd, tändningslåsbruten 12V gul o så jorden som är svart. Du hittar dessa i reglaget, om du har ett vanligt 703-reglage. Motorn ger 6 pulser/varv, alltså 12 poler..

Va har du för propp idag..? Koppla in varvräknaren och se vad det ger först..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den är analog, ska prova montera den, motorn har suttit på en större båt men hittar ingen beteckning propellern som sitter där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det bara att koppla som jag skrev innan. Vill du ha lyse i den kan du antingen koppla detta till gul sladd och då är lyset alltid på när tändningen är på eller via en separat strömbrytare. När jag dubbelkollade såg jag att jag lurade dej innan. En 60 FETO har bara 6 poler på svänghjulet och ger därmed 3 pulser per motorvarv..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provade montera varvräknaren men fungerade dåligt, tror kanske den inte fungerar till denna motor. Jag kan bara välja 4, 10, 12 och 20 poler . Mätaren rör på sig men maxvarv var 3000.

Motorn är en 60fet om de spelar någon roll.

post-10026163-1394237642,8419_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

FET eller FETO spelar kvitta, den sistnämnda har separatsmörjning men svänghjulen är samma på alla 60 F-modeller. Om du ställer varvräknaren på 12 poler kommer den att visa halva riktiga varvet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacksam för Alla tips till varvräknaren

Nu återstår bara frågan om vilken propeller jag bör satsa på.

Jag hittade som sagt ingen beteckning på proppen som sitter där. Kan man mäta sig till vad de är för storlek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du haft av propen..? Många tillverkar stämplar dimensionen i navet. Antingen i bakkant mot backbrickan eller i framkant mot tryckbrickan, Yamaha gör det sistnämnda. Med en pitchmätare kan man mäta den men det är väldigt få marinor som har en sån..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har plockat av proppellern men kan inte hitta något. den är ommålad och var rätt så skadad av korision innan den blev målad. har försökt att skrapa bort färgen utan resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...