Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Zwigge

Bowride

Rekommendera Poster

Har funderat länge på köp av bowride, drygt 6 meter. Efter att kollat runt en del på olika håll, har jag fastnat för antingen en Uttern T62 eller AMT 200 Br. Är det någon som har några bra tips vad jag bör välja? Om jag väljer Uttern finns olika motoralternativ, 150 hästars, antingen tvåtakt Optimax eller Mercery fyrtaktare. Jag behöver Er hjälp alltså. Alla synpunkter mottages med vänlighet. Båten skall inte användas till fiske, utan enbart för dagsturer i skärgård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag införskaffade mig en AMT 200 Br med en Suzuki DF140A i våras och använt den på västkusten hela sommaren. Måste säga att jag är grymt nöjd med både båt och motor.

Var o testade ett gäng olika båtar (Finnmaster, Bella, Norkapp, Uttern, Ryds m.fl.) och båtmotorer (Yamaha, Suzuki, Mercury Optimax, Evinrude m.fl.)

Hade läst på en del innan och var inne på en Optimaxen tills jag testade den hos en båtfirma. Enligt många ”experter” så skall den skulle låta som en fyrtaktare, dra soppa som en fyrtaktare vid marschfart, ryker gör inte en modern tvåtaktare m.m.

När väl optimaxen (75 hk) skulle testas så valde jag att sätta mig längst bak vid motor. Motorn hade varit igång flera timmar den aktuella dagen (den hade varit avstängd i max 10 min) och den skulle enligt återförsäljare vara väl inkörd. Det första som händer när den brakar igång är att det kommer ett stort rökmoln. Den lät ordentligt på tomgång. Har tidigare haft en Mercury 500 (50hk) från 1966 och jag upplevde att den luktade och lät ungefär lika mycket. Det är 47 års skillnad…

Dagen efter var vi o testade en Yamaha motor. Väl på plats i båten undrade frugan varför det rann vatten ur motorn (skval strålen) innan den hade startat. Jag förklarade för henne att motorn var igång.

Min rekommendation är välj 4-takt. Varken Optimaxen eller E-techen kommer i närheten när vi pratar ljud och rök. Vilket märke beror nog mer på vilken båt du vill ha. Uttern kommer ofta med Mercury, Yamarin med Yamaha osv.

Bland båtar så gillar jag personligen de finsktillverkade. Uttern som du nämner tyckte jag kändes väldigt tung, 150 hk är i minsta laget. Yamarin, AMT, Bella eller Finnmaster kändes betydligt lättare att hantera och smidigare.

Valet av AMT var att jag fick ett ”bra” pris samt att Suzuki precis har uppdaterat sina 100, 115 och 140 hk utombordare.

Lycka till med ditt val! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har den mindre av AMT´s bowrider dvs 185 BR med Suzuki 115 hk och kan bara stämma in med hassus. Fyrtakt alla dagar i veckan!! Även jag hade läst om att moderna tvåtaktare var jämförbara med fyrtaktare och kunde mycket väl tänka mig en Optimax eller E-tec. Jag provkörde aldrig någon så körmässigt är de säkert hur bra som helst men ljudet är tvåtakt och inget annat.

Första gången vi skulle lägga till vid brygga och jag la ur växeln tittade frun på mig och undrade om vi fick motorstopp. Nej -  den går på tomgång....

Är i övrigt jättenöjd med båten. Det anda jag väl kan klaga på är att jag tycker kapellgaraget är lite för trångt. Kapellgarage är ju kanon men varför inte göra det LITE rymligare så man enkelt får ner kapellet. Men det kanke är rymligare på 200 BR.

Trevligt val du står inför hursomhelst. Personligen hade jag valt mellan AMT 200 BR och Yamarin 63 BR. Tycker nog att rent utseendemässigt är Yamarinen snyggare.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...