Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Fendermannen

B-20 AQ105a går varm på tomgång

Rekommendera Poster

Hej

Köpte en Herwa 18 ht i våras.Mycket strul med motorn.

Nu funkar den efter att packningarna till solex förgasaren bytts.Kyllimpan funkar

impellern är ok likaså termostaten.När man kör båten går den helt ok med jämn temp.

Men kör man i tomgång i 5 min går värmegivaren upp till toppen.

Kan någon ge råd om hur man  går till väga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Vad har Du för drev?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har du med 99% sannolikhet felet i stöveln för sjövattenintaget. Dom har en tendens att rosta sönder inuti. Enkel lösning på problemet är att -som någon tipsade om i en nästintill identisk tråd tidigare- är att fästa ett snedkapat rör på drevet och ansluta slangen till sjövattenintaget till nämnda rör. Sök lite bland trådarna så får du veta massor om kylproblemet med de antika 100-dreven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tack för tipset.

Jag undrar om det kan vara stöveln om det kommer rikligt med vatten från impellern.

mvh

Jakob

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur vet du att det kommer rikligt m vatten från impellern när båten ligger i sjön?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag kommer åt motorn och kan lossa impellern fast båten är i sjön.

(Det är en inombordsmotor)

Mvh

Jakob

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har alltså med motorn igång lossat på utgående slangen fr impellerpumpen och konstaterat att det kommer rikligt med vatten? Har du även gjort samma sak under gång? Så du ser hur mycket mer vatten det kommer när du har fart åå både motor och båt? Mitt tips ligger fortf m 99% sannolikhet på stöveln

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har inte provat det under gång.Men temen är normal under gång.

Den kokar på tomgång så jag her inte tänkt på det.

Mvh Jakob

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom avgaser och vattenintag sitter i stöveln så tar den med avgasblandningen in i vattenintaget när du ligger stilla och då får du luft i kylvatnet prova och kör framåt på tomgång och kolla om det blir samma alternativt ta en lös slang koppla på impellerpumpen och ta in vatten över sidan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj Kopplade in dricksvatten slang in i impellerhuset..

Motorn gick inte varm på tomgång.Resultat ni hade rätt ang stöveln.

. Byter stöveln när båten står på land .Tack så mycket för hjälpen!cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju ett problem med alla 100drev med stövel. Jag hade det på min Uttern 690 men den gick aldrig riktigt varm, tempmätaren är ju inte direkt exakt. Den visar mitt i mellan grönt å rött. När man väl fick fart på skutan så gick tempen ner. Funkar ju som en trycklogg så det är ju inte konstigt att den går varmare vill stillaliggande.

Inget jag skulle lägga massa krut på om den inte verkligen visa maxrött.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Du kan ta bort den korta avgasslangen mellan stövelns nedre del och vinkeln som kommer ut genom akterspegeln, det blir lite mer racerljud men du slipper värmeproblem på tomgång :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är troligen inget fel på stöveln låt den vara tills den går sönder det finns inga nya att få tag på

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Stöveln fungerar endast när den, motor och resten av kylsystemet kom från fabrik. Att säga att det inte är något fel på den är ju en underdrift, felkonstruerad är väl ett annat uttryck....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...