Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
Anteman

VP 271C DP-A / Dags för motorbyte?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är på jakt efter en trevlig äldre DC i 7-meters klassen. Har kollat på Nimbus, Scand m.fl (under 200.000kr).

Många av båtarna vi kollat har en Volvo Penta 271C med duoprop. Andra av samma båtmodell har nyare motorer installerade. Så min fråga är om man ska räkna med att en gammal VP 271C från sent 80-tal eller tidigt 90-tal snart är slut? Eller finns det andra anledningar till att vissa bytt ut sina gamla motorer?

De två senaste DC jag kollat på har motorn startat direkt och gått tyst, lugnt och fint trots att de är ca 25 år gamla. Men är det att lita på??

Tacksam för all hjälp och tips jag kan få från andra med mer erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom där V8:orna kan överleva länge om dom skötts om väl.

Låt en mekaniker göra kompressionsprov på den båt du avser att köpa då det kommer att ge bra vägledning på om motor mår bra eller inte. Det som defenitivt inte överlever mer än 25 år är kylvattenlimporna, om dom inte ingår i sötvattenkylningen vilket dom gör i vissa kylvarianter.

Det är också ganska billigt att köpa utbytesmotorer för V8:or av typen Bobtail där man flyttar över allt som sitter på sin befintliga motor (förgasare/insprutning, tändning, kylning, laddning etc) till ett nytt eller renoverat block.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Jag har en god vän som håller på med V8:or fast på gamla bilar. Han får följa med om det blir dags för en provtur. Kan göra kompprov m.m.

Den båt vi är mest intresserad av provstartade vi. Den gick igång direkt, gick tyst och lugnt men vandrade lite i rpm på tomgång. Motorn var kall. Ska man se detta som normalt eller är det något strul med förgasaren eller tändsystemet eller??

Motorn är sötvattenkyld dock inte limporna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller dom äldre varianterna så har dom ganska ofta problem med dom gamla fördelarna som har tändomställningen genom centrifugalmekanik i fördelaren. Inte ovanligt att dom motorerna antingen går dåligt på tomgång eller på fullvarv, pga att tändomställningen kärvat ihop. Kan ibland lösas med lite DW40 men kräver ibland också nya fjädrar och lite mer arbete.

Om den du tittade på har både elektronisk fördelare samt insputning, så borde den kunna hålla jämn tomgång både då den är kall och varm. Kan förstås vara att den drar lite tjuvluft någonstans vilket ger stökig tomgång.

Det viktigaste är att tomgången är stabil då den fått upp lite värme då man normalt alltid ser till att köra grejerna lite varma innan man kastar loss. Det är otroligt frustrerande och stökigt att ha en motor som ibland dör vid tillägningar och vid avgång, så kolla upp det ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Motorn är en VP 271C. D.v.s. förgasare och mekanisk tändning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla upp att fördelaren fungerar med tändförställningen, annars kan jag rekomendera byte till elektronisk tändning.

Sen så kan förgasaren behöva en renovering med byte av nålar och munstycken.

Jag gjorde det på min lite mindre AQ225D förra säsongen och den blev mycket bättre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen, missade att du redan skrivit att det var en förgasarmotor.

Be din V8-kunniga kompis lätta på fördelarlocket och känna efter att rotorn kan roteras en bit och att den sen direkt fjädrar tillbaka då den släpps. Detta för att känna att tändförställningsmekaniken verkar fungera.

Som Tomme71 skrev så kan en elektronisk fördelare var en god investering för att slippa stöket med brytaspetsar, tjärvande tändförställning och kanske en glapp fördelaraxel (inte helt ovanligt) som gör det mycket svårt att ställe in ett bra gap på brytarspetsarna och som därför kan bränna kondensatorer.

Vill dock igen påtala att man inte skall vara rädd för en V8:motor med förgasare och mekanisk fördelare som säkert dinkompis kan bekräfta. Det är gamla beprövade grejer som funkar för det mesta och som det finns billiga och bra reservdelar till.

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad innebär det i jobb och kostnad att byta till elektronisk tändning?

Tack för svar och tips! Uppskattas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ca 3 till 5 tusen beroende på leverantör, men om du ska byta så byt allt.

Tändkablar och rubbet, det brukar löna sig med en stabil motor efteråt!

Min är motor är 34 år gammal och går utmärkt... (cheva 305 i Volvoutförande)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...