Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
gbgdc

Skaffa vår första båt!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag och min sambo har nyligen bestämt att vi vill skaffa båt! Vår första båt kommer antagligen att bli en DC, med övernattningsmöjligheter. Eftersom vi vill vara på sjön och inte ligga i hamnen och skruva så lägger vi mycket vikt i att försöka hitta en driftsäker och väl underhållen båt. Självklart ska båten se bra ut! wink

Min sambos släkting har en båt som kanske är något för oss, och det är här jag behöver er hjälp. Han har en Draco 2000 DC årsmodell -84 om jag inte mins fel. Motorn som sitter i tror jag är en AQ290A. Han begär 90 000:- för denna inkl. en bromsad boogietrailer. Han har ägt båten sedan den var ny och har gått mestadels i sötvatten. Den har aldrig legat i en hel säsong utan lagts i från trailer och sedan plockats upp igen för att vara varmförvarad året runt.

Min fråga är alltså ni tycker att vi ska köra på Dracon eller om man kan hitta en nyare bättre båt för samma pengar.

post-10025606-1394237582,7404_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är det prisspannet ni tittar efter och samtidigt den båtstorleken som ni söker så kan jag tycka att ni blivit erbjuden en rimlig affär. Det är viktigt att veta att båtar blir fort gamla varför man inte skall stirra sig blind på årsmodellen utan det är skicket på båten och hur den är underhållen som är avgörande. Det finns båtar på marknaden som bara är fem år gamla men misshandlade på ett sådant sätt att dom kommer dra betydligt dyrare reparationer än en välskött äldre båt.

Sen är det nog som så att om man inte kan skruva lite själv så bör man nog alltid spara 20-30% av sin budget till reparationer för det händer kontinuerligt grejer med båtar och då tickar det iväg pengar om man inte kan göra mycket av reparationerna själv.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...