Gäst Rolf Karlsson Postad 26 Februari , 2005 Hej är det någon som kan ge mig ett bra tips ang. vilken båttrailer bromsad som skulle passa till min Ryds Camping. En trailer som passar till just denna båt MVH Rolf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 26 Februari , 2005 Hej Rolf! Tala om vad du har för längd, bredd, och totalvikt på båten inkl. motor, full tank och tillbehör så ska du säkert få in fler svar! Personligen föredrar jag vagnar som har luftgummi hjul som sidostöd. Har man rätt lufttryck är dessa inga problem samtidigt som det är mer skonsamt än hårda plast/gummihjul. Nackdelen med luftgummi hjul är att om de står i solen under en längre tid utan båt på så kan hjulen expkodera! Men ur trailer-hänseende ger de alltså ett bättre skydd för båten. Tycker jag alltså! Ett konkret företag som jag gillar är TK-Trailer. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Laranja 0 Postad 26 Februari , 2005 Hej Rolf II ! Instämmer med Roddarns inlägg. Har själv en TK 1500 och trailar runt med mina Uttrar (6000 5412) :-) Ett annat bra fabrikat som jag har haft är CO-släpet. Om jag inte missminner mig har även dessa vattentäta lager från AL-KO Kober vilket är en klar fördel:-tackar Men kom ihåg, även sådana behöver skötas ;-) Mvh Lars B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 26 Februari , 2005 Ett bra tips oavsett vilken trailer du än köper, är att man helst aldrig ska köra ner bakhjulen längre ner i vattnet än att navet ska ligga ovanför vattenytan. Ännu viktigare är dett i saltvatten. Kom ihåg att dett gäller ALLA trailar oavsett om de har vattentäta nav. Ett vattentätt nav som vårdas kan hålla väldigt länge. Om man dessutom ser till att vagnen körs regelbundet året om minskar man dessutom risken med att bromsarna kärvar. Som ett bra tillbehör kan man komplettera trailern med ett godkänt kul/trailerlås. Kostar ca. 1700 kr i Watski-butiken. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Laranja 0 Postad 28 Februari , 2005 Helt riktigt är ett godkänt(av Svenska Stöldskydds Föreningen) kulkopplingslås att föredra. Det är ju ingen hit att efter att ha varit ute en dag på böljan komma tillbaka och se att trailern har blivit stulen!!! Men istället för att dra in i en Watskibutik och handla så sparar du nog en hel del pengar på att höra med en husvagnshandlare istället :-D Det har ju tidigare påpekats i detta forum av andra. Som kuriosa kan nämnas att ett AL-KO Safety (godkänt) kostar ca 1000.- hos t ex Husvagn-Svensson i Lidköping. Titta in på www.husvagn-svensson.se !-) Mvh Lars B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 28 Februari , 2005 Jag föredrar plast hjulen, du kommer få ett helvete med gummi hjulen om fem år när dom börjar läcka, då måste du byta dom etc. Jag har en obromsad Laxotrailer som jag är nöjd med förutom gummihjulen som läcker stup i kvarten. Plast hjulen har dessutom ett lager gummi runt så det är skonsamt mot båten på det sättet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser