patrikflink 825 Postad 19 Juli , 2013 Hej alla. Jag har köpt en Marieholm 24 som saknar drev och motor. Det har suttit en pro40 och troligtvis ett 290 drev. Min fråga är följande: Passar ett 270 drev i det befintliga hålen i akterspegeln eller är det för stort? Anledningen att jag vill ha ett 270 är pga har ett nyrenoverat med allt. Skall även (håller på) kasta i en b230 som har 2.5L vev samt köra med spridare och anpassad kam för den portade toppen. Så kan hålet stämma i akterspegeln för mitt 270 drev eller är det bara att plasta igen och börja om? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 20 Juli , 2013 Jag bytte från 280 till 290 sköld. Då fick jag såga upp hålet. 290 var större och, utan att ha ägt ett 270, så gissar jag att det är ungefär lika stort som 280..? Alltså mycket mindre än 290 och att du isf behöver fylla igen hålet, vilket är jobbigt. Köp ett beg. 290 drev istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 825 Postad 20 Juli , 2013 Okey. Att bygga igen akterspegeln behöver inte vara svårt, bara man har kunskap och tid samt är noga med rengöring. Har plastat mycket i mina dagar så jag vet hur man skall göra. Hittar jag inte ett 290 drev så blir det nog plasta igen. Dom är ju inte gratis. Surt också när man har ett drev som är bra. Tack för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 20 Juli , 2013 Du får väl betalt för 270-drevet också? Kanske inte blir så stor mellanskillnad. Plast kostar också, och tid... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 825 Postad 24 Juli , 2013 Nja, dom är rätt billiga iallafall på blocket (270). ca 40.000kr skulle mmsab eller vad dom nu kallar sig i v-ås ha för sköld och drev, ingen propp (290). Dom som finns på blocket är ju inte billiga, såg en för 12.000kr och han kunde inte garantera skicket, jag köper inte grisen i säcken, inte för 12.000kr. Nä, plasta igen, såga upp nytt och dynga på mitt 270 som jag vet är okey kommer inte kosta mer en max 2000kr. Men tack för svar, Mvh Patrick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rushdie 0 Postad 7 Augusti , 2013 Vad blir det för bränslesystem, k-jet, lh2.4, ms, nira? Ska du köra med lambdasond? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 825 Postad 7 Augusti , 2013 Kommer nog att köra med LH. Har även ett MS liggandes men gillar inte riktigt det. Ang Lamda, skälvklart skall den vara med, ev. en bredbandslamda. Bifogar en bild på en limpa där lambdan skall sitta (lånad bild). Varför undrar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 7 Augusti , 2013 Så självklart är det väl inte med lamda... Plocka ihop och mappa i en riktigt bromsbänk (såklart med kontroll på lamda). Montera i båten utan lamda, så gör de flesta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 825 Postad 8 Augusti , 2013 Montering utan lamda så kommer motorn att gå in i ett nödprogram (LIMP HOME) om du kör med orginal LH. Den kommer att tappa effekt då och det vill man ju inte. Så för mig är det självklart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser