Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
patrikflink

Fråga om Vp drev 270 och 290.

Rekommendera Poster

Hej alla.

Jag har köpt en Marieholm 24 som saknar drev och motor. Det har suttit en pro40 och troligtvis ett 290 drev.

Min fråga är följande: Passar ett 270 drev i det befintliga hålen i akterspegeln eller är det för stort?

Anledningen att jag vill ha ett 270 är pga har ett nyrenoverat med allt. Skall även (håller på) kasta i en b230 som har 2.5L vev samt köra med spridare och anpassad kam för den portade toppen.

Så kan hålet stämma i akterspegeln för mitt 270 drev eller är det bara att plasta igen och börja om?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte från 280 till 290 sköld. Då fick jag såga upp hålet. 290 var större och, utan att ha ägt ett 270, så gissar jag att det är ungefär lika stort som 280..? Alltså mycket mindre än 290 och att du isf behöver fylla igen hålet, vilket är jobbigt. Köp ett beg. 290 drev istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okey. Att bygga igen akterspegeln behöver inte vara svårt, bara man har kunskap och tid samt är noga med rengöring. Har plastat mycket i mina dagar så jag vet hur man skall göra.

Hittar jag inte ett 290 drev så blir det nog plasta igen. Dom är ju inte gratis. Surt också när man har ett drev som är bra.

Tack för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får väl betalt för 270-drevet också? Kanske inte blir så stor mellanskillnad. Plast kostar också, och tid...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, dom är rätt billiga iallafall på blocket (270). ca 40.000kr skulle mmsab eller vad dom nu kallar sig i v-ås ha för sköld och drev, ingen propp (290). Dom som finns på blocket är ju inte billiga, såg en för 12.000kr och han kunde inte garantera skicket, jag köper inte grisen i säcken, inte för 12.000kr. 

Nä, plasta igen, såga upp nytt och dynga på mitt 270 som jag vet är okey kommer inte kosta mer en max 2000kr.

Men tack för svar, Mvh Patrick

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad blir det för bränslesystem, k-jet, lh2.4, ms, nira? Ska du köra med lambdasond?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer nog att köra med LH. Har även ett MS liggandes men gillar inte riktigt det.

Ang Lamda, skälvklart skall den vara med, ev. en bredbandslamda.

Bifogar en bild på en limpa där lambdan skall sitta (lånad bild).

Varför undrar du?

post-10025598-1394237598,4042_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så självklart är det väl inte med lamda... Plocka ihop och mappa i en riktigt bromsbänk (såklart med kontroll på lamda). Montera i båten utan lamda, så gör de flesta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Montering utan lamda så kommer motorn att gå in i ett nödprogram (LIMP HOME) om du kör med orginal LH. Den kommer att tappa effekt då och det vill man ju inte. Så för mig är det självklart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...