Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Ninetoes

VP AQAD40B köldskadad?

Rekommendera Poster

Hej!

Har varit och kikat på en båt med en Volvo Penta AQAD40B och 280-drev. Båten i helhet ger mig intrycket av att ägaren har tröttnat på skiten och bara lyft upp båten på hösten; madrasser, dynor, diverse kläder, ölburkar mm är kvar i båten.

Så. Vad kan hända med en sån motor (och drev) om man inte exempelvis tappar ur kylvatten på hösten. Finns det risk att något har frusit sönder? Hur kan jag kolla om så är fallet? Behöver drevet också vinterkonserveras på annat sätt än ett oljebyte?

Båten står alltså på land och ägaren menar att den inte startar. En snabb koll av mig visade att glaskoppen under bränslefiltret var full av skit/vatten så antagligen är det så enkelt. Annars tar jag gärna emot tips på vad som kan tänkas vara felet där med.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn inte är tappad på sjövatten, är det flera saker som kan ha frusit sönder. Oljekylare, värmeväxlare, laddluftkylare och kanske sjövattenpumpen. Drevet fryser inte sönder, om det inte är vatten i oljan. Om motorn inte startar på grund av vatten i bränslet, så kan insprutningspumpen och spridarna vara rostskadade. Det är köparnas marknad nu, och det finns hur många båtar som helst till salu. Jag skulle rekommendera dig att titta på någon annan båt, om du inte kan fixa felen själv och får båten nästan gratis. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då motorn har sötvattenkylning så räcker det med att man kört igenom glykolblandat vatten på sjövattensidan, någon urtappning behövs inte.

Sedan att det ligger kvar massa prylar i båten behöver inte betyda att ovanstående ej är gjort.

Ägaren måste väl kunna svara på om han kört igenom glykol i höstas, sedan om inte oljor o filter är bytta är ju skit samma i frågan om frysskador

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren! Något motstridiga dock men...

Det blev affär, lyckades pruta ner den rätt rejält så det var bara att slå till. Jag bytte bränslefilter, luftade och vevade igång. Efter en rejäl tvätt och storstädning så blev båten som ny (nåja, det är ju en -79:a) igen!

Nästa år ska det åkas flipper 700! cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...