Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Gaskon

Hur ser er gelcoat ut efter halva säsongen.?

Rekommendera Poster

Ja, jag håller med!







Det verkar vara öppet och ärligt folk, det där folket, och trevligt! smiley



Och mysigt med pyssel runt omkring och ibland få en liten pratstund om hur säsongen varit, båtar i allmänhet.. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skador i plasten kan slipas och rubbas (egentligen samma sak) men gelcoten blir tunnare varje gång och dessutom smårepig. Om man vaxar på detta ser det hyvsat ut ett tag, typ halva sommaren. Sedan blir det matt och smuts fastnar lätt igen.

Så undvik helst den metoden!

Rubbar man måste man polera mycket för att få bort småreporna och det tar tid och är inte lätt och förutsätter även en helt ren yta.

Då är det bättre att försöka hålla fendrarna rena så att de inte nöter så mycket. Och tvätta båten, köra med cleaner och sedan vaxa....och bara i undantagsfall nöta med rubbing.

Gula fläckar i gelcoten kan tex med fördel avoxideras med toxal (finns även samma aktiva bestånsdsdel i plastmöbeltvätt och rabarber och är förvånandsvärt effektivt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrade på vad du använder för metod om gelcoaten blir matt av någon anlednig - tex skav eller du får en djupare skada som måste lagas upp efter som din princip är att aldrig avända rubbing och polish.

Man kan ju inte kunna allt och jag brukar använda de medel och de metoder som jag känner till och där ingår våtslippapper - som repar gelcoaten. Rubbing och polich som, enligt dig, förstör gelcoten.

Hur brukar du göra - vad har du för metod att lösa ett sånt problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag, har faktiskt ingen bra metod för det !

Ville mera varna för att allmänt rubba hela båten då det egentligen bara mattar ner hela båten.

Får man elaka repor och nötmärken så har jag ingen annan metod än att slipa med fin duk och sedan rubba och därefer polera så att ytan blir så slät att man får bort alla micro-repor.

Djupa repor måste man ofta lämna i alla fall den djupaste delen av dem.

Slipar/rubbar man då för djupt så försvinner allt mer av gelcoten, så det gäller att förstå att man måste nog lämna lite av skadorna och i sället satsa på att få upp micro-finishen med finpolering i det skadade området så att smuts inte fastnar i dessa när båtvaxet börjar ge sig.

Därför minst lika viktigt att under säsongen hålla fendrarna rena så att man slipper återkommande slitage på samma ställe, det blir annars apelsinhudsliknande yta där till slut.

Har funderat på om nanoprodukter kan täppa igen microrepor och hålla ytan fräch, men jag är fortfarande keptisk mot dessa produkter, men kanske det är något....jag väntar dock med att prova (andra får prova först så håller jag mig till det beprövade ett tag till)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag polerade chefens båt i vintras för den var väldigt matt på flybridge och övre däck. Jag använde detta som polermedel

http://www.smartab.com/Produkter/Bilvard/Polering-ytskydd/Buffer-2000-R2

och efteråt lade jag på detta som ett extra skydd

http://www.smartab.com/Produkter/Bilvard/Polering-ytskydd/Platinum

Han tog upp båten nu i fredags och den höll fortfarande en väldigt fin glans. Detta var första gången enligt han som den bibehållit glansen över en hel sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska först vara ärlig och säga att tipset att undvika polish och rubbing inte är mitt, utan det kommer från folk på Henån med bägge fötterna i båtbranschen. Har för egen del ingen anledning att tvivla på att det är rätt.

Det har bara hänt mig en gång tidigare, det var i mitten på 90-talet som en utombordare på båten bredvid skavt sönder gelcoaten på vår Maxi 68. Motorbåtsägaren var novis på båt och förtöjning och var mycket ledsen. Vi vände oss till Steve Olssons båtvarv som löste det  och efter avdrag för självrisk fakturerade motorbåtsägarens försäkringsbolag.

Fick förra sommaren en stor svart kladd på sidan från en annan båts gamla kletiga bollfender. Fick bort det med aceton. Kan vara värt att tänka på att tar man polish på de vita mantågen eller på fendrarna blir de klibbiga. Det är alltså återigen polish som är skurken även i det dramat.

Håller i övrigt med Hasse_O i alla delar.

post-10014063-1394237662,3493_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

Som ni ser är jag företagare och säljer NANO4LIFE och produkten CSC4 Yacht®.

Vi säljer inte bara produkten vi har Argenturen för Norden.

Som företagare får man inte marknadsföra sina produkter i forumet, men alla pratar om Rubbing, polering m.m

Om man polerar rätt förstör man inte Gelcoaten på båten  eller lacken på bilen, allt handlar om teknink.

Vi jobbar tillsammans men en av Europas bästa och då menar jag en av Europas bästa polerare och instruktör hur man slipar och polerar.

4  gånger om året har vi kurser i Poleringsteknink så om det är någon som är intresserad av detta så är det bara att höra av sig. OCH DET ÄR GRATIS.

Om ni är intresserade får ni gärna höra av er, och Nanoprodukter finns i massor av produkter i vår omgivning, FARLIGT ELLER EJ är det ingen som vet.

JA Naonpordukterna som jag arbetar med täpper till minder repor och rengör porenrna i gelcoaten.

Vi jobbar med många olika märken även TC naon inget fel på dessa produkter.

Hopps jag inte har förnärmant någon i detta inlägg.

Väl mött

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack för ditt inlägg intressant ! Men jag kan bara säga att då jag testat vaxa med nanovax så har det i regel hållt halva säsongen jämfört med typ 3 Ms vax och rengörare. Om det är hälsosamt eller ej vet vi ju inte. Men vaxa vill man gör en gång per säsong, och då jag har dåliga erfarenheter från nano, så fortsätter jag med det som funkar.  Vad gäller polering har du säkert en poäng, många polerar med maskin med fel polermedel, detta leder till att du kommer för djupt och gelcoaten försvinner. Köpte en båt för länge sedan polerad med autosol, och de var ingen rolig erfarenhet kan jag säga. En del förstör ytskiktet mera med högtryckstvätt då man krämar på med fullt skaft över däcksytorna, sett en del hårdtvättade båtar där gelcoaten helt enkelt tryckts bort, av strålen. Syns ofta i det grova halkskyddet som små prickar. Som med allt annat i livet ska man göra rätt, de har du helt rätt i.

 

// Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Startade denna tråden för jag tyckte att gelcoten såg sunkig ut efter halva säsongen. Har tidigare år alltid använt olika produkter för varje år för att jag var missnöjd med tidigare års använda produkter.

Men faktiskt så fick jag säsongen 2014 till det riktigt bra, vill inte säga att det var perfekt i september, men helt ok, bästa hittills.

Använde Autosmart produkter namnet på polishen Raptor och vaxet Silver One

Redigerad av Gaskon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ända som jag har använt som jag tycker är värt att nämna är som någon annan använt.

3Ms produkter för polering.

Man får lägga en slant extra på produkterna men det gör jag hellre än att bli missnöjd med jobbet bara för att jag snålat på produkten.

 

Ska skaka fram lite bilder på min sambos morbrors båt som är blå men nästan var vit av alla repor. Där våtslipade man lite också. Men mina flaskor 3M användes :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...