Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Gaskon

Hur ser er gelcoat ut efter halva säsongen.?

Rekommendera Poster

Min ser tyvärr ut som innan jag polerade och vaxade i våras på överbyggnaden.

Köpte polisch och lackförsegling på båtmässan i våras från ett företag i Mariestad som ställde ut

på båtmässan i Göteborg

Gelcoaten var fin i typ två månader :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du har möjligtvis inte tvättat båten m diskmedel? jag använder bilchampo m vax, annars riskerar du att tvätta bort skyddshinnan.  mvh facil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter 2 månader är det blankt ännu, använder 3m s vax och rengörare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min gelcoat ser ut ungefär som den gjorde när den var nyvaxad förra våren, finns bara en lösning på ditt problem - använd Smartabs produkter. Jag tvättar uteslutande med gulsåpa, och det tar även svarta rinnmärken bara det får verka lite.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Faktiskt väldigt blank än, första säsongen med ultraglozz. Har alltid använt autosmart tidigare men det har bara varit skrovet som hållit sig blankt, överdelen blir matt. Får väl se hur det ser ut efter säsongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ju så lättarbetat,så om man är en Putsbög så är det ju gjort på en pisskvart att lägga ett lager till ;) Helt otrolig produkt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nog genom åren provat alla på marknaden tillgängliga produkter på mina olika båtar och ingen håller gelcoaten snygg mer än någon månad!

Först blir ytan lite matt, sen blir den smutsig och den smutsen är inte lätt att ta bort utan polish med krav på efterföljande vaxning. (Alternativet plast-tvätt på spray-flaska är det näst bästa alternativet.)

I år är det Ultraglozz som fått en ny chans. Var väl en 7-8 år sedan jag provade den senast och resultatet är som med de flesta andra, matt och trist så här långt in på säsongen även i år.

Skrovet klarar sig bra. Inte så mycket direkt solstrålning och inte så mycket smustigt nedfall. Däck och överbyggnad är värst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder mig bara av TCnanogelcoatsealer! Tycker det är den absolut bästa produkten som är 1 i 3 produkt. Säg va ni vill om nano partiklar men funkar gör den!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt instruktionen till UG räcker det med en gång om ytan är fin. Min var, efter mycket slit, som en bakdel på småbarn. La på ett lager och följde instruktionen med polering först när det torkat ordentligt och utsatte inte ytan för vatten inom 24 timmar etc.

Ganska snart var ytan klart mattare och jag polerade då upp de värst utsatta ytorna igen och la på 2 lager med polering emellan med något dygns mellanrum. Blev lite bättre.

Nu skulle jag säga det är i stort sett som alla andra produkter som jag provat. Möjligen något bättre.

Mirakelmedel? Inte ett dugg!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min ser ut som i våras. Matt och lite småsmutsig på överbyggnaden. Förmodligen beror det på att jag inte polerat den alls utan har prioriterat själva båtåkandet. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er!

Det finns även ett annat märke som heter NANO4LIFE också 3:1 ska hålla enligt tillverkaren

upp till 5år över vattenlinjen, här kommer en länk http://shop.rgbhydrovision.com/nano4life/,

ska man polera båten använd polermaskin då blir resultatet bäst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På något sätt känner jag mig som en själsfände med Anders_St. Han har ofta redan skrivit vad jag tänkt skriva. Öven denna gång.

Fast jag måste naturligtvis va lite värre. Jag har inte ens haft uppe båten sen i fjol vår. Inte gjort nåt vid skrovet heller och inte bottenmålat. Jag valde att gå en månad till Vänern i stället.

Planen just nu är att göra ett krafttag till våren - fast planer går ju alltid att ändra. 

Huvudsaken är att bara båten inte ser värre ut än dess ägare och att påväxten i botten inte bromsar för mycket. wink

Lejde  faktiskt bort vaxning och polering våren 2012. Killen som gjort jobbet kunde inte förstå att jag klagade på resultatet på en fläck på babords sida just där elkabeln  gick upp i båten och att jag krävde att han handpolerde en liten fläck. Det var enda sättet att få med honom på bild. 

post-945-1394237659,2578_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

+1  yes

Förresten kan jag inte låta bli att lyfta fram min tes. Andvänd inte polish och använd aldrig rubbing. Tvätta med något miljömärkt båtschampoo och vaxa med något bilvax. Polish och rubbing innehåller slipmedel som förstör gelcoaten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tvättar våran båt en gång innan sjösättning med bilshampo med vax i. Samt typ 2 ggr under säsong vid servicebryggan.

Det kommer alltid några mögelfläckar på gelcoaten litet här och var under säsong, men det går ju bort enkelt med en grövre svamp. (dock ej scotsh brite)

Nanopolish är grymt bra, men jag orkade inte gå på båten med maskin. Dessutom är båten bara 5 år gammal, så det få bli sen.

Jag tycker bilschampo med vax funkar utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Vi kör Internationals Nano på skrovet och 3Ms produkter på överbyggnaden; lättarbetat och resultatet blir såååååååååååååååååååååå fint och hååååååååller!

Normalt underhåll sker med hjälp av Turtles ZIP builschampoo; tvättar rent och luktar såååå gott... över hela hamnen!

post-10024382-1394237659,472_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig till fullo, rubbing förstör mer än det gör nytta, blir blankt för stunden. Hade en båt som tidigare ägaren, polerat med autosol, och gått på hårt, det var inte mycket gelcoat kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Rubbing tjänar dock ett mycket bra syfte, om man har kritning. Givetvis ska man använda det med omsorg men där det gör nytta, gör det riktigt bra nytta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, vi är olika. En del hinner både polera och vaxa och dessutom åka mycket båt :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo men jag kör 3 M s polish innehåller ej slipmedel, går på med det för hand, sedan 3 Ms vax och även fast det är matt, så blir det blankt och håller hela sommaren tills hösttvätt. Jag är väldigt försiktig att använda rubbing spec med maskin, för risken blir att det tar för mycket. Köpte ett vax av Capitan här på forumet, ett däckvax non slip från Lefant det funkade kanon, blev blankt och fint utan polering. Provade nano vax förra året dyrt men lättjobbat, tyckte inte det höll nåt länge solen bröt ner det fort. Vet inte om jag har fel där, finns nog många som tycker det funkar kanon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är gelcoat?

Är det under vattenytan eller är det något man har typ .. på däck?

cheeky surprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gelcoaten är det yttersta lagret plast på din båt, det som gör att båten får en färg, din är väl vit det vita är gelcoat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst gör man.

Det ska också sägas att en positiv del av båtägandet givetvis inte bara är själva seglandet (eller åkandet) utan även pysslet runtomkring. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad gör du om du skulle få en matt yta tex pga en fender eller nåt annat som ligger och skaver? eller tom en djupare skada!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...