ABergstom 0 Postad 19 Juli , 2013 Hej Har efter en massa tid tröttnat på att inte kunna va ute med båten, Har en Johnson 35hk 1977a som la av för mig för 3 veckor sen. Ingen gnista är problemet. Har mätt upp statorn och får bra värden, men inget efter CDIn, har bytt CDI utan resultat. Fortfarande inget efter CDIn. Vart lämnar man in en gammal motor, är det nån som har någon bra hemmafixare eller båtmekaniker? Ringde till Marindepån i Skanstull men dom tog inte emot den. /Anton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunny 1 Postad 19 Juli , 2013 Är det värd kostnaden och osäker drift med en sådan gammal motor kontra en 5-10 år gammal motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 19 Juli , 2013 Återvinningen lämpligast om du inte grejar det själv. Annars så finns sprängskisser att hämta på BRP parts ,vilket borde förenkla mekandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABergstom 0 Postad 20 Juli , 2013 Två i från min sida helt orelevanta svar då jag frågade om någon kunde tipsa om reparatör inte vart återvinningen ligger. Självklart kollar jag på blocket efter en ny motor och självklart så vill jag inte lägga hur mycket som helst på att laga en motor som är från 77 men om det går och det bara är något skitfel så ser jag mycket hellre att den blir lagad än dumpad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 720 Postad 20 Juli , 2013 För att utesluta fel i reglaget och kablarna kan du dra ur kontakten till reglaget under motorkåpan,. brukar vara en stor röd kontakt med en låsbygel. Försök sedan starta endera genom dra runt motorn för hand eller tjuvkoppla över startsolenoiden. Hade något liknande på min 50-hästare en gång och då fanns felet i nödstoppet i reglaget. Vet inte exakt hur din motor ser ut, men om den har en stoppknapp på motorn så kan den också vara kortsluten. En liten varning angående cdiboxen, den gillar inte att man kör utan att ha tändstift tillkopplade. Om du testar gnistan genom att hålla stiftet mot blocket så se då till att det har ordentligt jordad kontakt mot motorn. Färg isolerar... Strunta i superkonsumenterna och åldersrasisterna ovan, de är antagligen överåriga och inget att satsa på de heller :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 384 Postad 21 Juli , 2013 Prova att tala med Bengt Ahls Marin i Tyresö. Han har meckat utombordare i massor av år och borde veta och hitta begagnade delar vid behov.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser