Gäst Postad 4 September , 2002 Vågar man köpa Bayliners? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst walsco Postad 30 September , 2002 Visst, hygglig kvalitet på senare årgångar, undvik OMC Cobra drev. Du får räkna med att byta ut ludden i inredningen samt tyget till dynorna om detta inte är gjort. Min 2858 Classic -95 med en Mercruiser och Bravo 2 går som en klocka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 21 Juni , 2004 Det beror på vad man är ute efter. Kvalitet är ju ett relativt begrepp. Kvalitet kan för en köpare vara att man får många fot och hästkrafter för pengarna. Kvalitet kan för en annan kan vara att ha ett en Nimbuslogga på båten. Själv har jag en Bayliner 2355 från 95. Den har full ståhöjd inne i båten med plats för 4 sovande toa och kök. Jag har alltid tyckt att Bayliner har gjort snygga båtar, även innan jag kunde något om båtar överhuvud taget. Sedan är det nog sant att man ska titta lite extra på båtar tillverkade på 80-talet och i början på 90. Det blev så populära att man tillverkade ca 60.000 båtar om året och då blev kvaliten lidande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 22 Juni , 2004 Visst, självklart! Mvh PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard Postad 22 Juni , 2004 Den som lyckas sälja blir nog glad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dusty 0 Postad 22 Juni , 2004 Hur många har du haft? Ingen? Nada? Zipp? Zero? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tommy Postad 23 Juni , 2004 Godmorron Har med stort intresse läst inläggen här på bryggsnack under ett antal månader och har konstaterat att det bedrivs en häxjakt på amerikanska båtar i allmänhet och Bayliners i synnerhet. Allt är tydligen mer eller mindre odugligt på amerikanare tydligen När man sen läser om alla problem med svenska eller nordiska båtar så undrar man vad är kvaliteten där.Läste bl.a. om en läckande Uttern men plötsligt handlar det inte om dålig kvalitet utan bara om hur mysigt det är med båt. Det vore trevligt om detta forum som annars är mycket bra kunde sprida kunskap istället för rykten typ systemsprit innehåller kräkmedel.Det verkar finnas en del kunnigt folk trots allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 23 Juni , 2004 Håller med, det skrivs inget om 70-80 tals nordiskt tillvärkade båtar som spricker iskrovet, eller var ojämna som en rysk fotbolsplan, och har köregenskaper som en tegelsten. Men kan hålla med att även USA båtar från samma period var riktigt dåliga, mne inte sämmre enn dom nordiska. Senn har ju US båtarna en mycket hög åk komfort , der ligger Norden forfarande hästlengder effter. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst ULF Postad 23 Juni , 2004 De där jänkarna tror allt att de är störst, bäst och vackrast. Kan dock bara hålla med dem i ett avseende, de gör för jä%&a fina båtar. 8) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_Holm 0 Postad 23 Juni , 2004 Jag har lite funderingar på att bygga en ny båt utifrån ett halvfabrikat och då kikat en hel del på olika planlösningar. Det man kan konstatera med tex Bayliner är att dom är suveräna på att disponera utrymmena i en båt, åtminstone efter mitt tycke och smak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dusty 0 Postad 23 Juni , 2004 Peter_Holm, kan bara säga att du har helt rätt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Apollo11 0 Postad 28 Juni , 2004 Hej Kapten Dusty och alla andra! Jag har svarat på ett annat inlägg där man hackade på Bayliner, det finns givetvis vrak, nästan vrak och bra båtar oavsett fabrikat. Om man frågar de som skriver om problem vad orsaken är så får man tillslut att det handlar mest om missat underhåll och inte så många rena fabrikationsfel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kan det va så här? Postad 29 Juni , 2004 Verkar generellt som att de som klagar på amerikanska båtar alldrig har ägt någon. Ibland känns det nästan som gnällspikarna försöker komma över sitt ågren för att dom köpte en liknande nordisk båt för 500000kr mer och dessutom 5-15 år äldre. Det är jätte konstigt att dom som alldrig har haft en amerikansk båt är dom som klagar mest på dom. Det är mindre vanligt att dom som har eller har haft en amerikansk båt klagar på kvaliten utan de är i regel ganska nöjda med dem (det borde va dom som vet bäst eller?). Skulle vara jätte kul och veta vad det är som är som gör att en nordisk båt är så mycket dyrare att tillverka än motsvarande Amerikanska att det skulle motivera en prisskillnad på 500.000 - 1.000.000 kr. Det är oftast samma motorer och drev. Skroven gissar jag är lika dyra (Polen vs USA). Ang Säkerhet å miljö krav är ofta de amerikanska lagarna ett föredöme. Nordiska båtar är precis lika plastiga i orginal utförande som en amerikansk. Så i slutändan är det nog inte större skillnad mellan en nordisk och amerikat båt än va det är skillnader mellan fabrikat på båtar. Tror att amerikanska båtar har fått ett dåligt rykte pga att många som normalt sett inte skulle köpa en båt fick råd med detta. Men tyvärr så kom inte båten i första hand för dem och därmed blev de ofta vanvårdade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst McB Postad 29 Juni , 2004 God middag! Har haft en Uttern tidigare och nu har jag en Bayliner 1700 BR som jag är helnöjd med, så jag kan säga att visst vågar man köpa en Bayliner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst ANDERS Postad 6 Januari , 2005 Till att börja med så skulle jag vara mycket tveksam till att skaffa mig en Bayliner. Amerikanska båtar i allmänhet är kända för att hålla hög kvalitet, ta tex Bertram(motor) eller Island harbour(segel). Bayliner har som företagsfilosofi att satsa på stora volymer(=låga priser) och inte så mycket på kvalitet(kostar mer). Om man nu känner en osviklig lust att äga just en AMERIKANSK båt, varför inte köpa en med gott renomme´? Många klankar på dem som kritiserar Bayliner, med att tex fråga hur många bayliner kritikern har ägt. Kan det vara så att man har avstått från att skaffa denna båttyp därför att man insett båttypens fel o brister och kanske vill dela med sig av erfarenheterna? Det är väl så detta forum skall fungera? Själv äger jag en nordisktillverkad båt som fungerar bra i vårt klimat och farvatten. Har även testat Bayliner 2655 o 2455. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Popeye Postad 6 Januari , 2005 Nej! Nix! Nope!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 7 Januari , 2005 Klart man vågar det. Självklart!! /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vaduvill 0 Postad 7 Januari , 2005 Har själv haft en Glastron,mycket fin och bra båt,så köp en amerikansk båt om du vill ha en... :-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 7 Januari , 2005 Hej! Om man inte själv är en överdängare på att hitta dolda fel och att man själv inte är expert på just den båtmodell man är intresserad av, finns det bara ett sätt att i alla fall minimera risken: Anlita en besiktningsman! Helst någon med särkild vana/kunskap om just Bayliner. Med hjälp av en besiktningsman är man inte skyddad till 100 %....men som jag sa...man minimerar risken, och det väldigt avsevärt. De pengar detta kostar är ju i sammanhanget en droppe i havet. Själv skulle jag inte våga låta bli beroende på båttyp och årsmodell. Bayliner har uppenbarligen haft modeller som har varit rena fuskbyggen. En del av dessa har klarat sig utmärkt, medan andra har visat sig ha stora och mycket dyrbara brister. Det gäller att kunna syna och upptäcka de ofta dolda bristerna och klarar du av det själv finns ingen anledning att anlita besiktningsman. Själv är mina kunskaper för detta långtifrån vad som skulle krävas. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst daniel Postad 8 Januari , 2005 kan du slänga upp en bild på din gamla glastron, vadduvill? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Erik Postad 14 Januari , 2005 Kvalitén på folk som äger/åker Bayliner är mycket låg.Många Bayliner lever fan i naturhamnar och stereon är uppenbarligen det viktigaste ombord.Många bayliner framföres på ett oansvarigt sätt.När jag ser en Bayliner till sjöss ökar min beredskap,ungefär som inför ett oväder-allt kan hända.Kvaliten på båten är väl ok om man ser till vad man betalar.Undvik 80 talare . Mvh Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 14 Januari , 2005 Erik inloggad som gäst........säger väl allt, skriv inte inlägg när du druckit så är du snäll det blir bara så larvigt! SUCK PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bea Postad 14 Januari , 2005 Hej Erik jag har lite synpunkter på det du skrev. Efter att ha läst ditt inlägg måste jag bara fundera på vilken människokännedom du har? Hur i all världen kan du se vilka som är Bayliner ägare? Jag och min familj är Bayliner ägare och jag kan garantera dig att VI INTE är vårdslösa på sjön! Vi är en helt vanlig barnfamilj som kör vår båt med största försiktighet. Du bör nog tänka dig för innan du klassifisera vissa båtägare det kan uppfattas som stötande. Alla är vi väl stolta över våra båtar vare sig vi har en liten eka eller en stor dyr segelbåt....... Så ni som läser detta inslag ha inga förutfattade meningar om vad andra säger....utan köp den båt som passar er. Tack för ordet Mvh en glad och nöjd Bayliner ägarinna =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 15 Januari , 2005 [RÖD]......[/RÖD][bLÅ]... [KUR]Bayliner[/KUR] ...[/bLÅ][RÖD]......[/RÖD] Detta är nog det mest värdeladdade ordet som finns på detta forumet! Ämnet är fullt jämförbart med när Collin prisar V70 på Aftonbladets bilwebb ... genast rusar alla SAAB och BMW fantaster till samlat frontalangrepp :-D ... trots att alla tre är ganska likvärdiga ... :oops: Jag håller helt klart på Roddarens linje; kolla med besiktningsmän och försäkringsbolag ... här på forumet är det två motpoler som alltid strider så fort ordet nämns i en rubrik!! [KUR]mvh // mats[/KUR] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 15 Januari , 2005 Problemet är generaliseringen samt att folk tror sig veta om alla problem och brister med Bayliners. Fakta är att när man frågar branchfolk så är det inga konstigheter med Bayliners och att båtfirmorna som säljer båtar ofta har Bayliners inne för försäljning. Om det vore ett sunkmärke skulle inte firmorna ta in dom om det inte går att sälja dom! Om det vore sunk skulle det förmodligen vara svårt att få dom försäkrade vilket inte är fallet! Snälla nån som inte gillar Bayliners ge mig nåt konkret fel att undersöka och då inte min kompis kusin blah blah Tack PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 15 Januari , 2005 Hej igen! Minns inte om jag redan har nämt det eller ej, men du kan kolla med försäkringsbolagen också. Det har ofta väldigt bra koll på respektive modells svaga punkter oavsett fabrikat. De är dessutom opartiska och kan ge dig tipps på vad du bör vara uppmärksam på. För som Mats säger: Att nämna Bayliner är som att svära i kyrkan....eller att tilltala Gud!....vilket du nu vill. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 18 Januari , 2005 Är det den varianten på båt du vill ha så ska du köpa en Sea Ray istället. Mycket högre kvalitet!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 18 Januari , 2005 Bäste Seafl0wer. Det finns en anledning till att inte köpa en Bayliner. Kvaliteten är kass på de äldre båtarna. Om du sen inte ska ha över 30fot så kan du nästan aldrig gå på sidan. Den har inget sidbord alls. Dvs man måste lägga till med aktern in. Detta gör att man inte kan lägga till på öarna i skärgården. Eller KAN kan du ju men det blir ett evigt springande genom förpiksluckan. Sen att du gemför en VOLVO med en BMW. HA :roll: Det är som å jämföra en eka med en Nimbus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 18 Januari , 2005 Thure förklara skillnaden i kvalitet! PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sierra 0 Postad 18 Januari , 2005 om du vill ha en rymlig och billig båt med grym sjösäkerhet och prestanda skall du köpa en äldre 24 till 26 fotare men kolla ut vissa fällor innan köpet tex: limpor,drev,anoder,kolla oljan före och efter varmkörning, mm du får mycket båt för pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser