Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Jes_

Masta en segelbåt?

Rekommendera Poster

En kort fråga till er seglare.

Hur mycket tid bör man beräkna för att masta en vanlig segelbåt? (Albin Ballad) 

Jag har hört .. från 40 minuter ... till, och det från en hamnkapten .. en hel dag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara en vettig bedömning.

;-)

Men jag förstår vad du menar. Räknar man med att bära fram masten, tvätta, trassla ut linor, fästa vajrar, ställa masten på däck, montera windex, justera in riggen, hänga på bom och segel... tja, då är vi uppe i en fyra fem timmar. Å andra sidan kanske man inte måste vara två hela tiden, det räcker med någon timme eller två.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundersam eftersom en hamnkapten verkar vara synnerligen ovillig att .... dels lämna ut masten och jädrans negativ att köra en kranmast. 

Jag har hjälpt en kompis (från utlandet) att köpa en båt ... Själv är jag inte seglare så jag förmedlade mest att båten såg hel ut och skrev kontrakt .. samt förmedlade pengarna förstås.

Verkar vara ett bekymmer att man inte är medlem i den seglarklubb där båten (och masten förstås) fysikskt förvaras .. Nya båtägaren har ifrågasatts för att han inte är medlem. 

Att få båten .. förvisso 3 ton .. 9 meter .. i plurret kostar 3000 kr där .. Rimligt?

I min hemmahamn ingår lyft och sjösättning i uppställningsavgiften .. inkl av och påmastning .. allt för ca 4000 .. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag bara referera till H-båt men där kostar endast lyft av båten från förvaringplats och i plurret ca 300 kr. Då använder vi förvisso sedan en mastkran som vi sköter själva. 

 

Men tiden som tar en truck i anspråk för att lyfta och hålla en mast på plats bör inte ta mer än en timma. Givetvis måste masten vara förberedd innan dess.

Trucken kan ju släppa masten så fort vanten är hjälpligt på plats, då kan man glida undan och i godan ro spänna och känna efter... 

 

 

Är masten genomgående eller stående på taket på en Ballad?

 

 

EDIT: 3000 kr låter i överkant, men ni andra kanske har andra erfarenheter?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en båtklubb, eller är det ett varv..? För hamnkaptenen i en klubb har liksom inte som jobb att fixa sådant där. Han är en medlem precis som andra, och har semester han med...

 

Nåja, att ringa ut en kranbil till klubben jag ligger i och stoppa en båt i vattnet kostar c:a 2000-2500 kr. Ska sedan en hamnkapten ha några kronor för att sköta kringarbetena istf köparen så springer det iväg ytterligare. Och nu är det semester...

Det är en j-a skillnad på priser per båt att stoppa en i plurret eler en hel klubb. Såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekants bekant till mig köpte en B31 i en klubbhamn där de hade en kran som klarade 1,5 ton.

Hamnen låg i närheten av ett industriområde så han åkte bort till en verkstad som hade en hjullastare modell större. Förarn tog 500 spänn för att sätta på långa gafflar, åka 1 km för att hämta båten och sätta ner den från en kaj 200 m därifrån. Då åkte han förbi ett ställe och lånade lyftjordar också eftersom båtklubbens jordar var för korta.

I o f s måste kajen vara jäkligt stadig och dessutom tillräckligt låg för att kunna sänka ner båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och så måste det finnas ett industriområde i närheten med en gubbe som har en stor truck och inte är på semester. Och så ska man hitta den där gubben, och han ska ha lust...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så ska inget gå fel, det försäkringsärendet kan bli snårigt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu Peter!



Måste vara skoj att ofta, medvetet eller omedvetet, missuppfatta inlägg för att fä ge någon annan en känga!

Man kan ju välja att läsa mitt inlägg bokstavligt eller se det som en idé till ett alternativt tänkande.



Du måste vara extreeeemt fantasilös om du inte förstod att det var ett tips om att det finns alternativ till kranbilen.



Men visst!



 Peter_K säger att det enda alternativet är en kranbil för 2 000 kr/tim...



Då är det väl  så!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu omfattas ju båtens försäkring vid skada i samband med sjö- eller torrsättning.

Aktsamheten bedöms i efterhand huruvida någon har klantat sig eller inte.



Men att låta en proffesionell förare sjösätta min båt skulle inte bedömas som oaktsamt gissar jag.

Sen har de allra, allra flesta som använder sina maskiner yrkesmässigt en lyftförsäkring om inte objektet själv är sakförsäkrat.

Du törs inte lossa eller lasta en bil utan lyftförsäkring.



Under mina fem år som jag jobbade med skadehandläggning åt entreprenadmaskiner stötte jag på ett enda fall där maskinen saknade lyftförsäkring. Det var en firma som hade tappat en sprillans ny vedpanna från gafflarna.

Du kan inte vara 100% säker på att en kranbil har rätt försäkring heller. Såvida du inte får se försäkringsbrevet. Det är en frivillig försäkring.

Om du tror att en kranbil, med automatik, har större ansvar än en hjullastare så tror du fel. Det är samma ansvar som gäller vid lyft.

För övrigt ersatte jag skadorna på en oförsäkrad styrpulpetbåt som skadades vid lastning från, just, lyftförsäkringen.







 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns absolut andra alternativ, men man ska inte vara för hoppfull att finna dem under juli. Tycker då det är fel att då påstå att det föreslagna md kranbil är dyrt och sedan komma med i stort sett orealistiska förslag utan att förklara att det är en väldigt liten chans att faktiskt hitta något av det man föreslår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förstått att denna hamnkapten bara är medlem .. men maken till negativ människa får man leta efter .. Eller om han bara hade en dålig dag kanske.

Vi hade ju kranbilen i måndags  a´ 3000kr vari mastningen skulle ingå men han menade, hamnkaptenen alltså att det blåste för mycket (5 s/m) .. Masten var inlåst i föreningens masthus, alltså otillgänglig för oss utan honom. På min fråga om han hade en prognos för morgondagen (tisdag) svarade han att det såg bra ut ... och vi har ju mastkran. Nu förväntade jag mej att han, eller någon skulle ta kontakt med båtägaren nästa dag .. Men det gjorde ingen! Så efter jobbet erfar jag att de inte har fått hjälp och försöker att ringa hamnkaptenen igen. Nu är han plötsligt iväg på havet  (kunde han väl sagt på måndagen?)... och båtägaren får så småningom besked om att han kan få hjälp på torsdagen. På torsdagen får han besked om att han kan få hjälp på fredagen, idag alltså.

Jag hade ett samtal med hamnkaptenen på torsdagen ... Han tyckte Jag skulle bistå den nya båtägaren eftersom han inte trodde denna är kompetent. Den tidigare medlemmens (sedan kanske 30 år) gamla båt blev nu ryssbåten. Min kompis Vlad är nämligen ryss. 

Nu är masten äntligen på men men det bästa jag kan säja om den hamnen är; Jag är glad att det inte är min hemmahamn smiley

Nu har Vlad bara vinden emot sej .. den kommer nämligen exakt från det hållet han ska laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...