Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Patrikhan

hydral???

Rekommendera Poster

tja tänkte på det här med hydralstyrning jag ska byta styrning till min båt nu sitter det en vanlig teleflex (minsta modelen tror jag) i båten det funkar ju bra men tänkte kolla om någon rekommenderar hydral styrning istället annars köper jag en ny teleflex

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Den stora skillnaden mellan vanlig teleflex och hydraulstyrning är att med den senare slipper du kast i ratten när det går lite vågor och att båten håller den kurs som ratten är inställd på även om du släpper ratten. Likna det vid en bil med respektive utan servostyrning. Hydraulstyrning är alltså väldigt bekvämt, men det kostar ju. Om du redan är nöjd blir det kanske tveksamt om det är värt pengarna som kanske hellre behövs mer på andra saker, men det är ju upp till var och en. Du kommer säkerligen få två typer av svar: Ena lägret säger att man absolut måste ha och en del säger att det inte är nödvändigt att byta upp sig. Känner du bara till vad hydraulstyrning innebär i både känsla, funktion och ekonomi så blir beslutet ganska mycket lättare att ta för den enskilde som står i valet och kvalet. Lycka till! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Teleflexstyrning jag har erfarenhet av (endast en) lever inte alls eget liv när det blåser och har sig ute på sjön. Den sitter kopplad till en 25Hk, det kanske det som avgör. Däremot blir teleflexstyrningen sliten efter en tid och känns glapp. Hydraulstyrning är att rekomendera. Viseligen är den dyrare men den är också exakt. Precis som roddarn skriver, du kan släppa ratten och motorn fortsätter att vara i samma position. Styrningen kommer inte att kännas glapp efter 10 år utan blir precis lika exakt som dag ett. Det kan dock inte jämföras med en bil med eller utan servo, tyvärr. Systemet bygger på helt olika principer, dvs i båten har du en hel hydraulisk lösning i bilen har du alltid en mekanisk och servo är endast lite hjälp på vägen, alltså du kan fortfarande vända hjulen från höger till vänster när bilen är upphissad och ratten kommer att följa med. Slutsats: på båtmässah har du alltid en möjlighet att känna på det ena och det andra. Kolla gärna där men min rekomendation är hydraul om du dessutom hade tänkt att ha kvar båten en tid framöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena, det finns ett melanting mellan hydralstyrning och teleflex styrning som dom flesta nya båtar levereas med. Systemet hete non feedback och gör att ratten inte rör sig ett dugg, motorn blir också lättare och styra. Jag har testat det några ggr i en kompis Buster och rekmonderar det starkt! Jag vet att GBM har det, kolla in på www.gbm.se och kolla. Det är inte lika svårt att installera som ett hydral system som tar tid, är svårt och jobbigt. Det här non feeback systemet gör stor skilnad för en liten peng, medans en hydralstyrning till en liten på kostar en massa pengar och gör inte jättestor skillnad, medans non feedback systemet verkligen gör skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Jag har en Teleflex NFB 4.2 styrning på min båt. Funkar OK. Man kan släppa ratten och båten fortsätter på samma kurs. Motorns vridmoment påverkar inte styrningen som på en vanlig (utan NFB) Teleflexstyrning. Dock är det lite trögare att vrida på ratten men det är marginellt. Jag funderar dock på att byta till hydralstyrning på min båt till våren, får se hur det blir. Har kollat på BayStar Compact och även Duells har en fin hydralstyrning Drake som jag är lite sugen på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bytte förra året från sladdrig, glappande och minst sagt j-ligt irriterande teleflexstyrning till hydraulstyrning. Visst, det kostade några tusenlappar extra jämfört med ny teleflex, men jag ångrar det inte det minsta. Ett klart lyft! Kan rekommenderas! Lycka till, //flipbop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej hydralstyrning är mycket bra men det behövs inte om man har en motor under 90hk som regel Harald

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hydraulstyrning är helt överlägset för alla typer och storlekar på motorer. Jag har installerat ett Hydrive system på min 50 hästkrafters Mercury och är mycket nöjd. Köp bara inte någon av de allra billigaste systemen av aluminium. Dom har en tendens att korrigera bort ganska snabbt. Brons, mässing och rostfritt stål skall det vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med en modern NFB-styrning får inte alls några symtom som: kast i ratten när det går lite vågor, även kursstabiliteten är lika god som med hydraulstyrning. Det finns dock två starka skäl till att ha h-styrning: 1. Betydligt glappfriare, har stor betydelse vid snabba båtar med vobbeltendens. 2. Om man har båten i vattnet vintertid finns risk att vajerstyrning fryser, det gör inte h-styrning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju en fråga om hur mycket pengar man vill lägga ner, en hydral stryning kostar mycket mer, är dock bättre. Men om man ska byta till en ny teleflex styrning kan man ju like gärna spendera lite extra på ett dyrare ratthus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tackar så mycket för alla bra svar det låter ju positivt med hydralstyrning men snart är det båtmässa och då kan man nog testa hur det känslan i det hela.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Språkpolisen

Hjelp!! Min hydral-styrning har korrigerat bort (sig själv?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske är så att hydralstryrningar korrigerar bort, medan hydraulstyrningar korroderar bort...? ;o)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...