Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
jonathan1

Är barnsjukdomarna lösta på gamla D3'an?

Rekommendera Poster

Hej,

Vi är på jakt efter en lite större båt 29-33 foot med 1 eller 2 dieselmotorer. Antingen en D6'a eller två 160-190hk D3'or.

Har lusläst både här på maringuiden och på utlänska forum om just alla problem med D3'orna. Som jag förstår det var de många i början, både vad gäller mekaniska och med mjukvaran.

Vet att VP har kommit med flera lösningar under åren och undrar nu om motorerna håller bättre?

Har försökt hitta lite nyare inlägg med personer som fortfarande har problem, men då är de betydligt färre i antalet. Beror det på att folk hittar lösningar i gamla trådar eller att problemen blivit betydligt färre med åren?

Är det någon speciell tillverkningsperiod man ska hålla sig borta ifrån?

Eller kanske någon speciell motorstyrka?

Förhoppningsvis blir detta inte en smutskastningstråd där man drar upp gamla historier utan mer synpunkter och reflektioner från de senaste 1-2 åren.

Om det spelar någon roll, är tanken att båte ska importeras från UK eller Tyskland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra tips tänk inte penta över huvud taget!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ställa en sådan fråga på ett forum ger kanske inte den sannan bilden. Om jag skriver att jag är mycket nöjd kan det bero på att jag tänker på andrahandsvärdet vid en ev försäljning. Pengar styr nog många av de svar som finns i ett forum så man får fundera över alla inlägg som skrivs, både positiva och negativa. Det har förkommit personer som har blivit medlemmar på forumet och som sedan har gjort inlägg om sina problem vilket är helt naturligt. Det har också förekommit att någon har blivit medlem och sedan satt igång flera trådar riktade mot D3 och VP. De har även skrivit i gamla trådar om D3. En person skrev i en tråd att han visste att han sänkte D3;ans andrahandsvärde som en sten med sitt skrivande. Någon vecka senare skrev han i en annan tråd att han var ägare till en D3. Han tänkte inte alls på pengar eller så var han ett troll.

Äger en D3 160 tillverkad 2008 med +300 drifttimmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...