bhemac 2 859 Postad 22 Juli , 2013 Har du kollat på kompresorn? På min står det ASU med jättebokstäver på ovansidan! Det tog några år innan jag kom på det .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 23 Juli , 2013 Den sitter ju lite illa till men jag skall ta en kik när tillfälle ges. Nu skall det jobbas några veckor först innan regnet och semestern infinner sig. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Juli , 2013 Det här med ASU var ju inte så enkelt. På min kompressor står det ASU men som jag fattar så är det inte så. ASU-funktionen innebär att kompressorn kör hårdare när spänningen överstiger 13,5V. Funktione sitter (tror jag) i termostaten. Men jag har den gamla, mekaniska varianten. ASU termostaten antar jag är elektronisk. Kompressorn har variabelt varvtal, detta styrs med motståndet R1. Är det 0 ohm är varvtalet 2000 rpm, är det 1523 ohm så blir det 3500 rpm. Denna funktion använder sig ASU av. Men som tidigare nämnts, ASU fungerar dåligt med solpaneler. Det skulle vara enkelt att sätta in ett motstånd och en brytare för att bypassa detta. Då kan man köra kylen hårdare när man startar upp. Men, det är liksom inte aktuellt längre med en start på våren ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 511 Postad 23 Juli , 2013 Min kyl är från -94 och har inte funktionen med ställbar thermostat. På den finns bara auto och manuell samt ASU-funktionen. På auto så går den ekonomiskt tills spänningen blir hög nog för att ASU:n ska gå in. På manuellt så går den i ASU-läge tills kylaccen är nedfrusen, innan den stoppar. Som tidigare skrivits så fungerar inte ASU-funktionen så bra med solcell, i autoläget. Men är batteribanken så pass väl laddad att ASU:n går in, så kan man lika gärna köra i man-läget. Då blir det kallt och gott i boxen åt ölen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 23 Juli , 2013 Spännande att du har en svart tåt som plusledning till kylen. ;-) Jag måste grotta ned mig i det här mer, tyvärr blir det rätt bokstavligt då kompressorn sitter eländigt till under diskbäken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Juli , 2013 Spännande att du har en svart tåt som plusledning till kylen. Eller hur? Min båt har ägts av en elektriker. Svart, grön, brun, vit, orange är fas dvs + och blå är nolla=minus. Jag har vant mig nu och trivs ganska bra med det. Det blir väldigt överskådligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 11 September , 2013 Nu har kylskåpet varit på oavbrutet hela sommaren med endast energi från solpanelerna (160W) och det finns fortfarande kall öl när jag kommer till båten. Nu har jag köpt ny regulator som tål 30A, så till nästa sommar så kopplar jag in den kvarvarande panelen och får totalt 210W. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser