Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Riro

Batteri / kylskåpsproblem

Rekommendera Poster

Hej,

När jag startade kylskåpet för första gången i år (fungerade klanderfritt förra säsongen) så startade kompressorn och kylde bra i några minuter för att sedan stanna och starta med ca. 20sek intervaller. Trodde detta berodde på att batterierna var dåligt laddade och att spänningsvakten på kylskåpet slog ifrån när spänningen sjönk.

Jag har nu installerat solpaneler (160W) och regulatorn indikerade att batterierna var fulladdade efter 1-2timmar. Provade åter att starta kylskåpet med samma resultat. Regulatorn indikerar då att den börjar ladda och när jag stänger av kylskåpet så  indikerar den efter några minuter att batterierna är fulladdade och går till underhållsladdningsläge. 

Har tyvärr ingen batteritestare, men jag ska mäta hur mycket spänningen sjunker då jag startar kylskåpet och belastar batterierna. Jag tycker att även om batterierna börjar bli dåliga, så borde väl solpanelerna orka driva kylskåpet vid solsken med god marginal?

Vet inte om jag ska satsa på nytt kylskåp eller nya batterier?

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kanske kan du hitta problemet om du letar spänningsfall mellan batteriet och kylskåpet. Det skulle kunna vara oxiderade anslutningar och/eller oxid på säkringen.

/Kent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska göra ett försök med nya kablar direkt från load utgången på regulatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att anslutningarna till kylen inte är oxiderade. Mät vad du har för spänning vid kylen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dina batterier verkar helt slut. Även med en så kraftig solpanel laddar du inte en batteribank så snabbt. Kolla med en voltmeter vilken spänning du har när kylen slår ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade liknande problem nyligen och det har visat sej att själva kylskåps termostat har oxiderat. Med lite WD 40 och lite vridande av termostat knapen fungerar kylskåpen klanderfritt. Vet inte har du samma problem som jag hade men är värd försöket!

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, tror nog på att batterierna är kassa? Provat när du har landström inkopplat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om spänningen är ok (mätt vid kmpressorn) så låter det som brist på köldmedia, kompressorn suger ner sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var dålig kontakt någonstans. Hade 12,7V vid batterierna och under 12V vid kylskåpet. Efter att jag kollat, kopplat isär och kopplat ihop alla kontakter igen, så fungerade det. Kommer ändå att dra ny 2,5mm kabel från regulatorns load utgång då jag vill kunna köra kylen med huvudbrytaren avslagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många solcellsregulatorer reglerar på minussidan så koppla både plus och minus från regulatorn till kylskåpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte koppla både + och - direkt från regulatorn. Har en stålbåt med skrovet som jord och försöker eftersom istället sätta jordplintar. Vet inte om jag är nojjig, men det känns bättre med tanke på galvaniska strömmar. Har ingen landström, utan tänkte klara mig på solenergin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är bra att få bort skrovet som minusledning. Kan väl inte riktigt resonera mig fram till det, mera en känsla att man vill ha koll på vilka vägar strömmen tar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag tog ut segern för tidigt. Kopplade in kylen med 2x2,5mm kabel direkt till regulatorns load utgång idag. När jag sedan provade så beter sig kylen likadant trots att det är nästan 13V både vid batterierna, load utgången och vid kylen. Startar jag däremot motorn så fungerar den utan problem och kyler bra? Kylen får då över 14V. Om jag sedan stänger av motorn  efter 5 min. så fortsätter kylen att fungera. Kollade den under 2 timmar, och den gick utan problem. Har lämnat den påslagen så ska jag kolla om den fortfarande fungerar OK imorgon. Jag har ingen teori varför kylen behöver laddningen från generatorn några minuter för att komma igång?

Kylen har en funktion som känner när den får ström från annan källa än batteriet och indikerar detta med en diod.(känner väl förmodligen av om spänningen stiger över en viss nivå). När motorn är igång så tänds dioden för att slockna när motorn stannar, så elektroniken beter sig som den brukar och verkar få bra spänning.

 Smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är så att antingen behöver du gå upp på 4kvadrat kabel eller tom 8 kvadrat. Annars så är det så att ditt kylskåp kräver en större kallstartström än vad den får när kompressorn ska gå igång. Eftersom den startar när du har motor igång och verkar fungera felfritt efter start tror jag att det är det som är problemet. Läs manualen och kolla vad kompressorn kräver vid start.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur du inte skrotade Batteribanken som någon ovan sa var slut/Kass :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade kylen idag, och den höll 8grader (vilket jag ställt termostaten på). Provade att ställa ner termostaten så kompressorn startade, och den startade och gick snällt. Då jag inte har något mätbart spänningsfall mellan regulatorn och kylen när kompressorn går, så är jag tveksam till om kabeln är problemet. Nu får kylen vara på resten av säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, när kompressorn är igång är det ingen större Ampere förbrukning som när kompressorn ska starta! Då behöver man ha grövre kablar för att kompressorn ska starta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompressorn har alltid startat, men stannat efter ca. 5 min. för att sedan starta och stanna med 30sek intervaller. Jag var lite orolig hur den skulle bete sig när termostaten slagit ifrån om kompressorn skulle starta när den slog till igen. Det verkar den ju ha gjort då skåpet hållit kylan hela natten samt att kompressorn gick igång då jag sänkte temperaturen på termostaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har tidigare haft samma problem. Dock med lite längre intervaller. Symptomen försvann när vi i våras fyllde med nytt köldmedia hos en kylspecialist i stan.

 

Kylskåpet är ett original-skåp från -82 och funkar kanon. Det sjuka är att innan jag fyllde upp med nytt kylmedia så skruvade jag isär vårt 3år gamla isotherm 32l kylbox, som vi hade i förra båten o nu använder till mat som måste kylas när vi ska ut till skutan, så fann jag till min förvåning att kompressorn och den svarta boxen bredvid var av exakt samma modell som i det gamla kylskåpet (!?). Samma modellnummer tom!

Jag tänkte lägga över det i det gamla skåpet om inte fyllningen skulle funka...

 

Kompressorn i den nya isotherm-boxen saknar dock snabbkoppling till fyllning.

 

Mycket runtomkring men ganska intressant fynd när jag skruvade :-)

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alltid  sant. En vanlig kompressor är Danfoss BD35F. Den har en elektronikenhet som gör att den startar väldigt mjukt och utan stora startströmmar. Kollar man in en ampermeter så ser man att den drar ungefär lika stor ström hela tiden.

Det går fö att med motstånd ändra max varvtal och vid vilken underspänning den ska koppla ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du är riktigt bra på felsökning. Gäller att mäta så långt det går.

 

Som en motormek alltid gör kompressionsprov tar elektrikern fram sitt universalinstrument.

 

Lätt att bli lurad dock på olika driftsfall. Lyser solen har du gott om ström. Fel vinkel på panelen eller ett moln skymmer solen så är det andra förutsättningar.

Batterierna klarade hålla kylan i boxen under natten. Var det en kall natt? Då räcker några Ah. Hur länge går kylen utan solenergi? Eller låt en känd förbrukare testa batterierna. Utan sol.

 

Ett batteri som delvis sulfaterat fungerar som ett bra batteri men med liten kapacitet. Kan ha några Ah istället för 200 t.ex.

 

Det gäller att mäta för att få veta och du hittar nog snart felet. En massa bra tips har kommit in.

Lycka till fortsättningsvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just en Danfoss BD35F som jag har. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat på om det skulle kunna bero på för lite kylmedia i systemet då jag tycker att kompressorn blir rätt så varm och skåpet har några år på nacken. Det finns ju inget siktglas så det är svårt att avgöra själv. Det som talar emot är att jag inte kan hitta någon anledning till varför det i så fall skulle fungera bättre när generatorn laddar och skåpet får högre spänning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappast brist på kylmedia, med högre spänning så går ju en likströmsmotor fortare, det innebär i fallet med för lite köldmedia så skulle kompressorn suga ner sig fortare med högre spänning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen likströmsmotor utan en asynkron växelströmsmotor. Men går kompressorn fortare så suger den ner sig fortare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ASU? Denna funktionen fungerar dåligt med solceller. ASU kör extra hårt när spänningen överstiger 13,5V. Med solcellen blir spänningen tillräcklig för att kompressorn ska gå igång men då sjunker spänningen och kompressorn stannar. Vid generatorladdning ligger sp'nningen högre hela tiden. Jag upptäckte att jag har ASU och förstår varför jag har så många start/stop. Det ska finnas en omkopplare så att man ska kunna stänga av ASUn. Jag får leta ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huruvida bristen på köldmedia påverkar kompressorns startintervaller låter jag vara osagt. Dock vet jag, då jag har ac-utbildning, att köldmediet försvinner trots slutet system. I bilar, upp till 10% per år.

 

Jag drog slutsatsen att ju mindre köldmedie, desto mer jobb att hålla nere temperaturen... Därav tätare startintervaller på kompressorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser man om man har en ASU-kompressor (egentligen styrboxen väl)?

Jag har själv problem med att min kyl slår till och ifrån med typ en minuts mellanrum, men då detta sker trots landström lär det väl inte bero på ASU. 

Jag har en Danoforskompressor men modellen är obekant.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...