maxons 0 Postad 18 Juli , 2013 Skepp o hoj ! Har en äldre Bayliner och förstår inte riktigt hur jag skall tömma toan ute på havet? Att tömma den i hamn via sugstation är inga problem men det är inte alltid man har tillgång till station. I motorrummet så långt ner man kan komma mot botten sitter en kulventil och på den en grov slang. Förra ägaren sa att det bara var att öppna denna när man var ute på öppet hav. Men jag har provat utan restultat och inbillar mig att det bör bli vakuum i septitanken om man bara öppnar den. Skall man kanske öppna även locket för hamntömning så det kommer mera luft? Eller bör man köra båten framåt för att det skall bli självsug ut? Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 18 Juli , 2013 Du skall köra samtidigt som ut-ventilen är öppen. Troligtvis har du även en permanent luftning till tanken som gör att du inte får undertryck. När du kör blir det som en ejektorverkan, som tömmer tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 18 Juli , 2013 Beror väl på om tanken sitter högre än bottenventilen så det blir fritt fall. Om inte så går det åt en pump för att få ut avfallet, brukar väl sitta en sådan om tanken ligger lägre än utloppet. Om tanken ligger högre så kan det ju vara stopp i slangen om tömningen inte använts på länge. Om utloppet sitter i botten på tanken så fylls ju också slangen med avfall och med tiden så blir det nog lite packat. Du har inte en ventil till vid tanken? Vaccum blir det inte då det funkar att suga tanken dvs du har en avlufftning som funkar. Min tanktömning funkar med självfall men måste ligga still för att det ska funka, vid fart framåt tömms tanken ej. Men du får väl prova att köra framåt o se vad som händer. Annars blir det nog att rensa slangen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 18 Juli , 2013 Risken är stor att det bildats en propp av sådant som sjunkit ner i tanken och i röret. Jag skulle sugtömma tanken, sedan pumpa i vatten och diskmedel, öppna bottenventilen och ge mig ut på en skumpig fjärd på en rejäl tur och hoppas den släpper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vindovindar 0 Postad 18 Juli , 2013 Sluta tömma ert skit i sjön. Förstår inte hur ni tänker, var rädd om ert hav där ni bevisligen älskar att spendera tid. Om inte möjlighet att tömma tanken vid hamn så får ni planera bättre. Att vi 2013 ens fortfarande funderar på detta är helt sjukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 18 Juli , 2013 Det är ett sätt att se på det. Ett annat är att fundera över hur det påverkar i Verkligheten i förhållande till djur, övergödsling av åkrar, utsläpp från fordon, de c:a 300.000 sommarstugor i kustnära områden med toa med undermåliga avlopp, breddning från allmänna avloppsnätet, undermålig avloppsrening från östsidan (menar inte Finland...). Och det faktum att kiss innehåller mer än 20 ggr så mycket näring som bajs. Du kissar väl inte i havet 2013..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 18 Juli , 2013 Ett omtvistat förfarande där man kan väga in många faktorer. Många båtägare med mig använder bara toa om akut, är ju bara en källa till bekymmer ombord. Jag kommer fortsätta att om det är nödvändigt göra behovet till sjöss / utomhus om akut och nödvändigt. År 2015 och framåt blir det hängande utanför relingen ;-) Besöker gärna gästhamn och använder bekvämligheter där. Har inga bekymmer med att slå en drill på andra ställen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 18 Juli , 2013 Som sagt. Efter 2014 får man kissa från badbryggan i naturhamnen. Om kisset passerar toatanken och töms ute på fjärden är det nämligen miljöfarligt, se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vindovindar 0 Postad 18 Juli , 2013 Nej, jag kissar inte i havet. Givetvis har det en mindre påverkan än de saker du tar upp men det är ett väldigt konstigt sett att se på saken. Bara för att något annat är sämre än något annat så är det ok. Helt sjukt att man frivilligt bidrar med att förstöra det man älskar när vetskapen om hur sjuk vårt hav är. Det finns tömningsstationer och det är bara att planera tömningarna på samma sätt som man planerar bunkring. Nä, lathet och snålhet är vad det handlar om. Det stämmer heller inte att det är bara öststaterna som bidrar till ett sjukt hav, vi i Sverige har skadat mycket tidigare och gör väldigt lite för att återställa. Bi klappar oss gärna på axeln och säger hur bra vi är innan vi har tittat på vad vi verkligen gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 18 Juli , 2013 Är det ett problem med något som är själva definitionen på biologiskt nedbrytbart? Och hur gör vi med alla andra sjölevande djur som också bajsar i vattnet? Det blir skyddsjakt på allt som inte kan visa att det töms på rätt sätt. .-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 18 Juli , 2013 Min närmsta tömningsstation ligger sex sjömil från min hemmahamn åt ett håll jag sällan åker, i en trång svårseglad passage. Menar du på fullaste allvar att det är bättre för miljön och havet att jag tuffar tolv sjömil med min dieselmotor på en omväg på c:a 2,5 timme för att tömma toatanken? Tror inte det va... och tro mig, jag har inget dåligt samvete alls. Den dagen det är ett realistiskt alternativ att tömma tanken med sugtömning utan flera timmars omväg kommer jag självklart att göra det, även om jag är ytterst tveksam till miljönyttan då den anläggningen kommer att behöva tömmas med lastbil eller båt eftersom kommunalt avlopp saknas där jag har båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vindovindar 0 Postad 18 Juli , 2013 Fortsätt med era ursäkter, elbilar är heller inte ett miljövänligt alternativ alla gånger men vi måste börja någonstans. Utvecklingen skyndas givetvis på ju större krav vi ställer på våra regingar som det berör. Att det är långt till en tömningsstation är i min värld en dålig ursäkt, då får man se till använda andra alternativ tills dess systemet är utbyggt. Det de flesta av oss sysslar med är en ren nöjesgrej och då anser jag att man får ta ett så stort ansvar som möjligt, givetvis inom rim och ranson vilket jag anser detta falla under. Jag orkar inte argumentera detta mer, inom kort har ni inget val och då är denna debatt onödig för vår del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 18 Juli , 2013 Du orkar inte argumentera för att Du inte har några bra argument helt enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 528 Postad 18 Juli , 2013 Nu har vi nog kommit lite OT, eller hur? Jag fortsätter lite till ;-) Jag tror de flesta skulle vilja tömma på ett bra och miljösmart sätt för att bidra till ett bättre hav. Tror också att ganska många, mig inräknad, kommer att ha svårt att leva upp till de kommade kraven. För mig handlar det också om många sjömil till närmsta tömning och det är åt ena hållet. Åt andra hållet ligger närmsta tömningsstation mer än 15 sjömil bort. Jag vill inte förtöja min båt vid bryggan med en halvfull skit-tank. Vill inte heller ta långa omvägar för att komma till en station när jag faktiskt inte tror att effekten av minskad tank-tömning uppväger det jag släpper ut på vägen. Ge mig bra alternativ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sa0azs 0 Postad 18 Juli , 2013 Ja, det är väl, från 2015, fortfarande okej att ståendes i Ingmar Stenmark-ställning på badbryggan ha avföring? Visst är det bra att låta bli att tömma toatanken i havet, men mycket av miljöpolitiken är av karaktären sila mygg och svälja elefanter i dag. Det bidrar givetvis inte ökad förståelse och acceptans, utan får mer karaktären av att jävlas med vanligt folk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser