Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
Elsa

Problem 70 hk Johnson 2001 - dör vid belastning

Rekommendera Poster

Hej!

Vem kan förklara felet?

Motorn: 70 hk Johnson 2001, tvåtakt, 3 cylindrar.

Motorn går ofta dåligt när jag lägger i växel och skall köra iväg. Oftast uppkommer detta problem när jag kört en stund och sedan stannar och stänger av motorn. När jag sedan startar och skall köra iväg så går den ej på alla cylindrar, är orkeslös och dör. Ibland kommer man iväg och då går den bra. Märker inga problem vid högre farter, dock tycker jag att båten borde gå något snabbare. Kompressionstestat - inga problem. Bytt lock på övre förgasaren men problemet kvarstår. Bränslesystemet kollat o bytt.

Kan det ha med tändsystemet att göra?

Tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att någon kan komma på felet!

Några fler ledtrådar i felsökningen... Det är den översta cylindern som ej går på lägre varv, vid startgas kring dess förgasare så kommer den igång. Teorin var då att förgasaren fick tjuvluft via förgasarlocket som skeva. Bytt, hjälpte ej. Förgasarna rengjorda. Förgasarskruven 2,5 varv ut. Som sagt - vad kan felet vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startgas ställer lägre krav på tändsystemet än bensin. Om det går att på samma tillfälliga förbättring med lite bensin, så bör det gå att helt utesluta tändsystemet, vilket gör felsökningen avsevärt enklare.

Men, redan de tester du gjort indikerar problem med bränsletillförseln. Jag skulle därför koncenterar felsökningen kring detta, men först göra följande enkla åtgärder för att minska sannolikheten för tändfel. 

1. Byt tändstift.

2. Om detta inte hjälper, skifta tändspole mellan den cylinder som krånglar och en annan som funkar. Om felet byter cylinder, så är tändspole eller tändkabeln kass. Skifta kablar för att konstatera vilket.

3. Skifta två förgasare mellan den cylinder som krånglar och en annan som funkar. Det bör gå utan allt för mycket mek. Samma här, flyttar sig felet?

4. Om det går att konstatera att förgasaren är problemet. Riv förgasaren och ta då även bort pluggen 4 i denna sprängskiss. 

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0056537&path=BRP~A0000022~M0003401~M0003489~M0003490~C0056537&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

 

Pluggen 4 är antagligen nödvändig av tillverkningsskäl. Innanför denna tror jag det döljer sig en eller flera trånga kanaler/passager som borrades vid tillverkningen, varefter pluggen monterades för att försegla hålet. Det kan sitta skit i dessa kanaler och ingen förgasarrengöring blir ordentligt utförd utan att ta bort denna plugg. Antagligen måste du försiktigt borra ett litet hål i pluggen för att kunna ta bort den.

För att göra ren förgasaren måste du ha tillgång till tryckluft. Bäst är också att ha tillgång till en ultraljudstvätt. Det kan vara idé att lämna till en verkstad som kan tvätta. 

Pluggen 4 kan köpas separat, men finns också tillsammans med och en massa annat bra att ha finns i Carburetor repair kit. Överväg därför att köpa ett sådant och byt allt som går att byta.

Notera:

Allt tyder på att en cylinder får för lite bränsle. Om så är fallet går denna cylinder varm och det finns därför en betydande risk för motorskador. Du skall alltså inte nöja dig med att leva med felet. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Guestsson - stort tack för ditt utförliga svar och ditt svar känns mer genomtänkt än de förslag/tips jag fått av flera firmor som jobbar med utombordare dagligen.

 

Skall ej köra båten en meter innan felet är åtgärdat. Tillägg är att den krånglar mer när den är varm och att den går bättre kall.. En erkänd båtmek säger att den kan ha skurit fast kompressionen är bra. Kan det vara så? Planar fint etc när den går.

 

Hur stor betydelse tror du packningen mellan under förgasarlocket har?

Ser ut som de svällt..tänkte byte dem med.

 

Tar till mig dina tips o skall jobba efter dem. Fler frågor kommer säkert...

Hoppas problemet får en lösning o jag kommer att delge svaret här när det är löst!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känslighet för temperatur tyder mer på tändning än på bränsle. Mest sannolikt CDI-boxen (CDI Unit). Tyvärr ganska dyr, men det finns alternativ till orginalet.

Du skulle kunna prova att kyla ned CDI:n med lite kylsprej när motorn är varm och krånglar och kolla om beteendet förändras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

ser att tråden är ett år gammal, men Landkrabban hur gick det för din motor?

Har samma motor med samma problem. Blev bättre efter förgasarna rengjordes och tändstift byttes. Men problemet kan fortfarande dyka upp ibland. Hade varit intressant att höra hur det gick för Dig!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...