Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
ciaraud

Knökfullt i Stockholms skärgård...

Rekommendera Poster

Det är verkligen knökfullt i Stockholms skärgård. Fick en smärre chock när vi kom från Gotlands östkust i förrgår morse. Där var det väldigt lite båtar och mycket fint för er som aldrig varit där.

Vi valde att segla genom skärgården på två dagar för att slippa hetsen (nu vid Arholma). Om bara 3 veckor går luften ur ballongen och man slipper knö sig överallt. Ska bli skönt.

Hur som helst verkar det inte vara någon kris för båtlivet. Och det är ju bra! laugh

Bild från överseglingen. Solnedgång

post-2001-1394237581,1168_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte detsamma i dag när jag såg hur mycket båtar det är i den vik jag ligger i (Rassa). Många motorbåtar, en hel del seglare och en väldig trafik ut och in ur vikarna. Kris på båtmarknaden?

Jag tycker iaf att det är kul att folk använder sina båtar!

Sitter på akterdäck och sippar på en perfekt irish-coffee och njuter av solnedgången. Vad kan vara bättre?

Möjligen att ligga ensam i en fin vik vilket jag iofs brukar göra!

Här i Stockholms södra skärgård är det forfarande gott om plats och man hittar oftast en egen vik. Jag gick hit för att jag är ensam ombord och det är ett säkert ställe som man aldrig behöver riskera att flytta på sig om vinden vänder. Skönt när man är begränsat rörlig!

På tal om ensam i en vik. I helgen låg frugan och jag vid en alldeles egen ö i en egen vik. Efter ett tag kom tre kanotister och la sig på skäret utanför. De pratade omväxlande tyska och svenska. Fram på eftermiddagen paddlade de över till vår vik och frågade om det gjorde något om de sov där den natten! Ja, vad ska man säga? Att det finns massa öar runt omkring som det inte redan ligger en båt vid och kanske att de kunde prova det?

Nä, feg som man är säger vi, OK, det går bra.

Nu var de lugna och ställde inte till något men jag vill påstå att det är extremt ovanligt här i södra Stockholms skärgård att man inte får ligg ifred om man är först till en vik, undantaget de där vikarna som står i alla böcker förstås!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns en orsak att jag lägger min semester efter juli...  tyvärr kan man inte vänta alltför länge in i augustio p g a jobbet... 

Att jag sedan är en badkruka och vill ha varmt i vattnet är väl också en orsak. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här i Rassa är det nu 22 grader i vattnet. Dit har du väl inte så långt?

Brukar komma hit när det är långt mellan tvagningarna (!) för här vet man att vattnet är varmt, om än lite grumligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

22 är helt OK. :-)  Har faktiskt badat i helgen. 16 grader vid Härsö. Hoppar flickvännen i så måste man ju... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir förhopppningsvis en snutt Vänern nästa år på väg till Västerhavet.

Ligger nu i österhamn på Arholma på svaj med kulingvindar tjutande i masten. Här låg i går så många båtar på svaj  att det såg ut som i en populär hamn i Karibien. Elden sprakar gott i kaminen och i handen har jag en bok om Fastnetstormen 1979. Bastun är bokad till 16. Riktig mysdag med andra ordlaugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ännu tokigare - på väg till Arvika

Nordlig vind 10 - 14 m/sek en stund gick vindmätarn över 17

post-945-1394237582,3746_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi såg många båtar förra helgen och denna helg är det också många ute. Som tur är samlas båtarna i flockar så det finns mängder av öar där det är lugnt. Ligger just nu i norra Biskopsfjärden och vi ser inga båtar på någon sjömils avstånd men vi har hört en granne på andra sidan av udden. I flera av vikarna i Skoboraden var det däremot knökfullt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det ser ut som bryggan på Ö Timmerön, så kan det bero på att det är Gubbholmen du ser i bakgrunden.på bilden.

Bifogad bild är från en trevlig hamn med frivillig hamnavgift och utan faciliteter. Bör dock inte besökas i damsälskap. Resultatet kan bli att man får gå klädd i säck och aska framöver. wink

post-945-1394237583,1147_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det sista högtrycks veckan nu? Har semester nästa vecka, hoppas på lite lugnare i skärgården då.. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...