Jimjens 0 Postad 17 Juli , 2013 Hej Går det att reparera CDI boxar. Har en till Yamaha 115hk V4. 88 mod Är det någon som jobbar med det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 17 Juli , 2013 CDI-boxar brukar bestå av ett kretskort med elektroniken på som lagts i en liten plastburk som sedan fylls med en fyllningsmassa av silikon- eller epoxytyp för att skydda elektroniken mot fukt och vibrationer. Det fungerar generellt bra, men nackdelen är att det är så gott som omöjligt att avlägsna fyllmassan för att komma åt elektroniken och reparera den, så är CDI-boxen av den typen är det nog ganska kört. Alternativet är att kretskortet bara sitter i en tom behållare som sannolikt tätats på annat vis, då är det mycket enklare att öppna och komma åt elektroniken. Gamla CDI-boxar är relativt enkelt uppbyggda, så kan man bara komma åt innehållet och identifiera komponenterna som behövs bör det gå reparera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 17 Juli , 2013 Jag har grävt fram och lagat en CDI på en Yamaha 55 -76. Massan var som hårt skumgummi. Det tar tid mycket och att byta komponenter kräver goda kunskaper i elektronik, inte minst för att förstå hur det är kopplat och bestämma vilka utbyteskomponenter som är lämpliga. Jag gjorde det därför jag visste att dessa Hitachiboxar var undermåliga och det pris Yamaha ville ha för en ny var hutlöst. Grundfunktionen med kondensatorer och tyristorer är ganska enkel, men det finns dessutom komponenter/kretsar för spänningsbegränsning och stoppfuntionen. Den senare kompliceras av att konstruktionen utförts så att det säkerställs att laddspänningen 200-300 V aldrig kan nå förarplatsen. Med tanke på den tid det tar skulle jag aldrig göra om det utan istället köpa en ny, antagligen via ebay. CDI electronics gör piratboxar som säkert funkar lika bra som orginalet. Jag tror att drev.se marknadsför CDI electronics i Sverige, men jag skulle nog handla via nätet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimjens 0 Postad 18 Juli , 2013 Hade varit kul om någon jobbade med att reparera. Har hörd att det finns en kille i Landvetter som gör det, men vet inte vem han är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser