Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Tunafishburk

Renoveringstråd, Crescent 60-talare

Rekommendera Poster

Hej.

Har ställt en rad frågor i olika trådar och fick nu tipset att starta en renoverings tråd.

Lite bakgrunds information:

Hade tidigare en Bayliner 175 som jag sålde i våras för att betala av lånet på båten. Jag ville inte övege sjölivet helt eftersom att det uppskattas mycket av mig själv och min familj. Där av köpte jag en ny billigare båt med liknande användningsområde.

Det blev en Crescent från 1960 talet.  Vilken modell det exakt är verkar vara svårt att svara på, en del manar att det är en Crescent 460 eller en Crescent 47 camping som ritats av Harry Becker. Någon annan har var inne på att det är ett större skrov som såldes uteslutande som tomt skrov till självbyggare, Båten är 6 meter vilket stödjer den senare teorin.

Om någon har mer specifik  information om båten skulle det vara uppskattat.

Båten såg skapligt fin ut när jag köpte den, så min tanke var att inte behöva göra så mycket på den , vilket jag tyckte skulle vara skönt med tanke på att jag har fler andra projekt som tar tid. Men ju mer jag började syna båten i sömarna så visade det sig att det mer eller mindre var ett vrak.

Den tidigare ägaren var mycket nöjd med alla förbättringar han gjort och det lät riktigt bra. Men det visade sig att det mesta, med mina mått mätt var hafisgt gjort.

Ett exempel var golvet som var nytt , vilket det också var men när jag tog bort golvmattan så upptäckte jag att golvet som han lagt in var vanlig träskiva , obehandlat. Hur kan man lägga in obehandlat trä i en båt ? 

När golvet var borta såg jag att det var olja i hela botten på båten som jag var tvungen att sanera.

Det hela började med att jag skulle snygga till det tattigt målade skrovet genom att slipa av det och lägga på ny färg, 10 timmars jobb tänkte jag men så blev inte fallet. Tog säkerligen 45 timmar med tanke på alla lager bottenfärg som släppte och reste sig.

Så  nu är det total renovering som gäller och det belev inget åka i år :( men det ska nog bli riktigt bra till nästa år i stället :)

Här kommer ni att få följa alla renoveringar och planer. Tanken är att det ska bli mycket före och efter bilder m.m.

Mvh

Johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra jag och några till här gillar sådana trådar!

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg betydlig bättre ut på bilderna än i värkligheten. Mycke små fel som man inte såg då man tittade på båten.

post-10018595-1394237581,3749_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Började med skrovet. Så här såg det ut efter ca 40 timmar slipning,syrabehandling och gelcoatning av små skador och repor.

post-10018595-1394237581,4298_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller på att fixa en metall list som går runt hela båten. Problemet är att den tidigare ägaren bara har målat över hela listen med flera lager fernissa. 

Jag har skrapet bort det västa men med risk för att repa listen allt för mycket så vågar jag inte skrapa för djupt . Provade att ta bort det sista med tinner met gick inte.

Jag slipade sen ner det sista med våtslipppaper vilket blev bra resultat men det tar för lång tid, tog ca 1 timme att komma 4 decimeter. Finns det inget medel som man kan använda för att få bort fernissan så man slipper slipa i 6-7 timmar ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok inga tips på den första frågan ställer väl en till då :)

Vilken fernissa och bets rekomenderas ? vill ha bra grejer :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan nog funka med vanligt färgbortagningsmedel som finns att köpa hos din lokala färgnasare.

Bums hette ett medel som fanns förut som funkade riktigt bra.

Bör dock ej användas på aluminium...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej cinc !

Kul att någon hittat hit och vill hjälpa mig i mitt prokjekt smiley uppskattas !

Har provat div medel men de fungerade inte och det som inte ens thinner biter på

brukar vara svårt att få bort. Löste dock detta med att först köra roterande stålborste

sen gå efter med våtslippapper och avsluta med polertrissa.

Återkommer med en före och efter bild.

Tråkigt och aningen underligt att INGEN har tips på bra fernissa och bets ! no borde väll vara var och varannan som använder både bets och fernissa frekvent.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag funderat ut en plan hur jag ska lägga upp hela trä behandlings biten.

1.Skarapa bort gammal fernissa.

2.Kör Excenterslipmaskin med 180 papper 

3.Kör Excenterslipmaskin med 280 papper

4.Gör rent och dammfritt

5.lägg på rylards vg61 , 1-2 lager borde väl räcka på 2mm faner  ?

6.lägg på rylards vg64 två lager

7. Matta ner lacken och lägg en mörk rylards bets på skarndäck

8. Måla Fake nåtningen

9. Lacka 7-10 lager med vg64

Hur låter detta ? ska jag lägga upp det på något annat vis ? Missat något ?

Tacksam för synpunkter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...