JonasP 71 Postad 17 Juli , 2013 Jag har inte semesterseglat med än någon enstaka dag på många år, men snart är det dags igen! Jag ska ta med en ickeseglare ut i några dagar och funderar på vart jag ska ta vägen. Vi har 4 eller kanske 4,5 dagar på oss. På gott och ont ligger båten på Kungsholmen så det blir en dryg halvdag transport åt båda håll. Jag tänker att första och sista dagen får bli lite längre för att hinna ut i ytterskärgården medan vi tar lite kortare dagar i mitten. Så vad har ni för tips? Naturhamn 2 nätter och en natt i gästhamn med bra krog är min tanke just nu. Båten är förresten en Shipman 28 med rätt trötta segel så det går inte att räkna med några jätte-distanser utan att stötta mer än jag vill med gjutjärns-genuan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IW23 0 Postad 17 Juli , 2013 Grinda kanske är bra första eller sista natten, bra mat på värdshuset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 17 Juli , 2013 För några år sedan drog jag ett varv runt Södertörn och genom Dragets Kanal. Det blev en hel del motor, men var en trevlig tur. Du skulle t ex kunna ta Birka/Björkö i Mälaren, Mörkö, kring Nynäs eller Öja/Landsort beroende på om du går inomskärs eller utomskärs, Ägnö eller Härsö, sedan slussa in igen. Fördel - du slipper lägga till på samma ställe 2 ggr, nackdel är en del motor och att du måste slussa två gånger (fast det får du ju ändå) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 17 Juli , 2013 ...förresten, kommer du under broarna vid Danvikstull och Skanstull..? De öppnas ju inte i år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 Juli , 2013 En promenad upp till Domkyrkan på Härsö!http://kartor.eniro.se/m/nfE6T Min personliga favoritvik är Byttaflade, Biskopsö-Finskär. Du MÅSTE ha Hydrographicas special för att komma in. Fördelen är att det bara är lugna båtproffs som orkar leta sig in. Skön promenad på Finnskär och obruten horisont utanför.http://kartor.eniro.se/m/nfEj7 men det är fint i stort sett överallt! Eller inåt Mälaren? Birka och Mariefred? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 Juli , 2013 Rätt. Liljehomsbron har 11.7 m maxhöjd utan broöppning. Men Skanstull har just nu max 11 m och Danviksbron 11.4 m p g a ombyggnad av båda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 17 Juli , 2013 Hmmm... Shipman 28 är väl lite strax under 11,5 meter. I varje fall har jag själv gått under Skanstulls och Danviktstullsbron, lite läskigt men iaf... Kanske är det lägre nu när de kör reparationer? ( ring och kolla upp det! ) Jag själv bor ju utåt Nacka och om du vill mjukstarta med väldigt lite segling så tycker jag att sträckan förbi staden är fin och vacker, ner förbi SKURUBRON och ut genom STÄKET på Baggensfjärden. ( Du kan bli historiker om du läser på om slaget vid Stäket i förväg... ) Först på Baggen hissar du på seglen. Förbi Älgö och ner i leden och så tar du av in vid ÄGNÖ. Dag två blir efter vindar. Svagt norrut mot Sandhamn eller lite söderut mot UTÖ, bägge har bra alternativ till husmanskost ombord. Sedan bestämmer vinden igen vad du gör. Norrut så går du norr om Värmdö tillbaka mot stan med en ev övernattning på lagom avstånd. Söderut - om ni är väldigt modiga och vinden är med - så går du mot Nynäshamn och en övernattning i närheten av Dragets Kanal ( har du alla kort förresten? ) Sedan en relativt fin men ändå svagt tråkig, lång, transportsträcka förbi Södertälje mot stan. För era 4,5 dagar så föreslår jag att du inte spänner bågen för hårt utan mer myser? För de som inte är vana med en båt som lutar kan det bli lite mycket på en gång... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 17 Juli , 2013 Tack för tipsen. Jodå, jag kommer under broarna förutsatt att det inte är mer än 3-4dm högvatten. Så appen VIVA för att kunna kolla i realtid är hjälpsam. Mälaren går bort. Att segla omkring i Grodhavet funkar med M22a, H-båt eller något annat lättdrivet men nu är det skärgården som gäller. Runda Södertörn kanske kan vara en idé men mer Mälarsegling än så har jag inte lust med. Biskopsö-Finskär ser fint ut, men jag ger mig inte in där med lånad båt och det sällskap jag har. Det ska vara njutbart och om sällskapet ska njuta måste jag vara avslappnad. Börjar jag blir nervös, vilket jag skulle vara i den grushögen så är det inte roligt för någon. @Funkis: Det beror ju lite på vindriktning, men jag har seglat så många timmar på Baggen att jag nog kör motor även ut genom Fällström innan jag hissar. ;-) Jag tror också att jag försöker komma lite längre än Ägnö innan första natten. Frågan är hur långt vi hinner... Sandhamn går fetbort om jag kan slippa, har hängt många helger därför att kappsegla och jag har lite svårt för alla wannabee's och stämningen där. Möjligtvis kan jag tänka mig att ligga på Löken, men då måste jag likförbannat betala. Utö är helt klart ett alternativ och dessutom en ö som håller att hänga på en halvdag eller så. Det skulle passa bra med Dragets kanal och Järflotta (som jag har fått tips från annat håll om) Hm, undrar förresten om jag ska ta och investera i sjökort till min lilla Garmin GPS? Jag är lite oldschool när det gäller sånt och gillar papperskorten, men jag är också lite ringrostig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 17 Juli , 2013 Tack för tipset. Sällan jag seglat norrut så åt det hållet behöver jag verkligen alla tips jag kan få. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 18 Juli , 2013 Tips om gällande Ufs: Danviksbron öppnas inte, segelfri höjd 11.8 m:http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjokort/Ufs---Underrattelser-for-sjofarande-/Sok-i-databasen1/?navigate=qRcnqusRKOKaiimTr5c2DGQHbyBHPbC0&ufsid=8588 Skanstullbron öppnas inte, segelfri höjd 11.4 mhttp://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjokort/Ufs---Underrattelser-for-sjofarande-/Sok-i-databasen1/?navigate=qRcnqusRKOKaiimTr5c2DGQHbyBHPbC0&ufsid=8740 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 19 Juli , 2013 Går du norrut har du många fina ställen där du hittar skydd för de flesta vindar och kan dra dig inåt innerskärgården om det blir för blåsigt. Träskö-Storö, Lådna-fladen och öarna kring Finnhamn är vädersäkra kort där det är lätt att lägga till. Bastu finns på TräsköStorö och Finnhamn har en jättebra restaurang och affär. Säck är en välskyddad hamn på vägen upp även om det är lite grumligt vatten där. Det är extremt mycket båtar ute nu så kan du så vänta 2-3 veckor med att segla ut så blir det bättre med plats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 19 Juli , 2013 Tack för tipsen. Jag undrar om inte båtens hemmaklubb har en klubbholme någonstans i trakterna av Möja.. Jag har minnen från en sen höstsegling med polarens förra båt och en väldigt trevlig bastu. Får kolla vädret och låter nog vindarna bestämma. Att det är mycket folk ute är inte så mycket att göra åt. Semester får styra så det är måndag om en vecka vi sticker... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 25 Juli , 2013 Jag fortsätter i den här tråden. Jag har bestämt mig för att försöka köpa sjökort till min lilla handhållna Garmin 60CSx. Det gör seglingen mer avslappnad. Nån som kan tipsa om var jag bäst gör det? Vad har jag för alternativ och vad kostar dom? Helst för nedladdning men i butik funkar också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 25 Juli , 2013 Jag kan ju svara på min egen fråga. BlueChart g2, SD/micro är det enda jag som funkar om jag förstår rätt. Nu gäller det att hitta en butik i Stockholm som har öppet på söndag och har den inne. Eller en butik i Sundsvall som har öppet på lördag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 25 Juli , 2013 Kolla med Erlandssons Brygga i Sickla som har bra öppettider; lika som övriga centrumet vilket betyder till sex lö-sö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
garygary 0 Postad 29 Juli , 2013 Angående sjökort. Det finns bra appar till smartphones som känns piggar än en plotter som för 4 år sedan kostade 25 000 sek. De ligger på några hundra. Navionics bl a. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser