Namkong 0 Postad 16 Juli , 2013 Hej! Har fått en liten roddbåt på 4 meter som är i plast. Området där årtullarna sitter måste repareras och förra ägaren har rent ut sagt gjort ett skitjobb genom att bara sätta plåtbitar tvärs över det skadade stället i religen/årtullarna. Det bör nämnas att det är hål i relingen där årtullarna ska sitta, därav den lagningen som gjjorts. Vet att jag måste skära bort plasten som är skadad men hur gör jag sen? Ska jag fälla in något matrial som jag sedan plastar in med glasfiber? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 16 Juli , 2013 Lättare att ge svar bra på din fråga om du har bilder som visar hur det ser ut. Generellt så är plastbåtar lätta att reparera, bara att slipa ner det trasiga och sedan slipa bort eventuell färg eller topcote över ett större område, typ någon decimeter runt området, rengöra med aceton. Sedan blanda polyester och härdare, klippa bitar av glasfibermatta och börja plasta. lager på lager med pensel och tandad roller. När du sedan byggt upp en lämplig struktur kan du sedan slipa eller borra så du får den yta du vill ha eller fästa de beslag du önskar. Till att slipa brukar jag använda ett grövre slippapper (kornstorlek 40 eller grövre) på en gummirondel till en borrmaskin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 17 Juli , 2013 Ja, precis så. Ta väck plåten och allt annat löst skräpspackel, silikon o skit. Själv föredrar jag att skava med slippapper manuellt. Man får mer koll på vad man gör tycker jag, men det är smaksak. Tejpa över hålet från utsidan. Ev. kan du även lägga en träkloss eller annat som stöd på utsidan också och tejpa eller välj lång kloss som kan fixeras med ett par skruvtvingar. Förbered så du har färdigklippta glasmattor i mängd. Det går åt mkt mer än vad du tror. De bägge sista lagren görs aningen större och med rivna, ej klippta kanter. Efter slipning och toppning kommer det se ut som nytt. Förbered flera mindre plastbyttor att blanda plast i. Hellre ngt för mkt härdare än ngt för lite. På utsidan sen, räcker det oftast att bara acetontvätta och måla topcoat i två lager varav det första slipas väl, tänk 'sprutspackel' över första lagret. Den finkänslige lägger även en finfibrig glasmatta som penslas dit med första lagret topcoat. Utifall man ev. vill få det osynligt från utsidan....det kan ju finnas ngn som vill det...toppas det med nära nog samma kulör som skrovet. Låt härda ur några dgr innan våtslipning påbörjas. Kanske lite lätt med 280 korn torrt först, sen 600, 1000 & 2000-korn vått. Polera med maskin eller manuellt med Autosol o på med lite wax. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser